کرسی آزاد اندیشی با محوریت نقد کتاب "زنان خوب به بهشت میروند و زنان بد به همهجا میرسند"
به همت معاونت پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا-سلام الله علیها-آبادان کرسی آزاد اندیشی با محوریت نقد کتاب “زنان خوب به بهشت میروند و زنان بد به همهجا میرسند“مورخ 22آبان ماه 1403 برگزار گردید .
ارائه دهنده : خانم مرجان آزادی
ناقد : خانم زینب یار شریفی
دبیر : خانم راضیه ناخدازاده
کتاب “زنان خوب به بهشت میروند و زنان بد به همهجا میرسند” نوشتهی اوته ارهارت یک نویسندهی آلمانی با دکترای روانشناسی، به طرز تند و انتقادی به مسائل نقشها و هنجارهای اجتماعی زنان میپردازد. این کتاب بر اساس تفکرات فمینیستی، تصویر زن موفق را بهعنوان زنی سرکش و سنتشکن به تصویر میکشد که به سمت استقلال و خودکفایی پیش میرود.
بخشهای کتاب:
1. زن جنس سر به راه: بررسی ویژگیها و محدودیتهای زنان سنتی.
2. فریب بزرگ: نقد افکار عمومی و اجتماعی در مورد زنان.
3. لبخند جاوید: ارائه مثالهای عینی از زنان موفق.
4. دختران خوب: تعریف و تبیین ویژگیهای زنان سرکش و موفق.
نویسنده بهصراحت بیان میکند که زنان سنتی به دنبال راضی نگهداشتن دیگران هستند و به همین خاطر به ناکامی میرسند. او بر این باور است که برای رسیدن به موفقیت، زنان باید از قید و بندهای سنتی رها شوند و برای آرزوها و خواستههای خود بجنگند.
نقد کتاب:
خانم یارشریفی، نقدهایی را به کتاب وارد میکند و به چند نکته کلیدی اشاره دارد:
- فشارهای محیطی: او معتقد است که تفاوتهای موجود بین زنان و مردان ناشی از فشارهای محیطی و تربیتی است و نه تفاوتهای ذاتی.
- نقشهای خانوادگی: نقد به نادیده گرفتن نقشهای مادرانه و همسری و تضعیف نهاد خانواده بهعنوان یک نتیجهی منفی از تفکرات نویسنده.
- فردگرایی و خودخواهی: یارشریفی هشدار میدهد که دیدگاه فردگرایانهی نویسنده ممکن است به احترام به روابط خانوادگی و اجتماعی آسیب برساند.
- عدم پشتیبانی علمی: به نقایص علمی کتاب، از جمله عدم وجود منابع و آمار معتبر در استدلالها اشاره میکند و میگوید که نویسنده نتوانسته است تفاوتهای واقعی زنان و مردان در جنبههای مختلف شخصیتی را در نظر بگیرد.
این نقد نشان میدهد که هرچند نویسنده تلاش میکند حس خودباوری را در زنان تقویت کند، اما شیوهای که در پیش گرفته ممکن است به ترویج ایدئولوژیهای مختلای دیگر منجر شود که نه تنها به نفع زنان نیست، بلکه ممکن است به تضعیف نهادهای خانوادگی و اجتماعی نیز انجامد.
عنوان کرسی: ساختارها و هنجارهای اجتماعی معیوب عفاف ستیز در کشور ایران
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کرسی آزاداندیشی با عنوان ساختارها و هنجارهای اجتماعی معیوب عفاف ستیز در کشور ایران در تاریخ 28 فروردین 1403برگزار گردید. سرکار خانم کوثر طرفی (ارائه کننده)،ناقد سرکار خانم هاجر فجری و دبیر جلسه سرکار خانم فاطمه نصاری جزیره به ارائه مطالب پرداختند.
*خلاصه مطالب ارائه شده:
ارائه کننده(سرکار خانم کوثر طرفی)؛
الگوی سوم تعریفی بین زن متحجر خانه نشین و زن غربی که عفاف برایش تعریف نشده است بوده و میتوان آن را به زن باعفت فعال تعمیم داد که علاوه بر حضور در جامعه هویت و اصالت خود را حفظ میکند و برای کسب ارزش خودنمایی نمیکند این الگوی درست و واقعی را مقام معظم رهبری معرفی کرده و نام آن را الگوی سوم زن گذاشته است.
رهبری تعریفش از الگوی سوم زن یک تعریف نه شرقی و نه غربی است به گفته ایشان :
(زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخ سازی و در تعریف قالباً غربی به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش میچربد……معرفی شده است)
عنوان مقاله ما هنجارها و ساختارهای معیوب عفاف ستیز در کشور ایران است.
هنجار یعنی بایدها و نبایدهای یک جامعه که مورد پذیرش همگان است و همگان به آن عمل میکنند هنجارها بر اساس علل و مختلفی همچون سنتها و آداب و رسوم نشات میگیرند که یا میتوانند خوب باشند یا بد.
برخی مصادیق هنجارها و ساختارهای معیوب ایجاد شده در جامعه:
به گفته امام خمینی(ره) :
مادرها مبدا خیرات هستند و اگر خدای نخواسته مادرانی باشند که بچهها را بد تربیت کنند مبدا شرورند.
اینک ما به اهمیت نقش مادران پی بردیم و از سوی دیگر شاهد هستیم که علی الخصوص در نسل جدید چقدر نقش اصیل یک مادر تراز زیر سوال رفته است امروز ما با مادرانی مواجه هستیم که تحت تاثیر الگوهای ظاهری و رفتاری از سوی غرب دچار خودکم بینی شده و کودکان و فرزندان خود را سد راه و مانع موفقیت و پیشرفت خود میدانند همین دیدگاه باعث میشود که مادر به کودک خود به عنوان یک موجود ارزشمند نگاه نکند و توجه خود را از کودک بگیرد و آن کودک یک کودک بیبند و بار بار بیاید.
از مصادیق دیگر هنجارهای معیوب میتوان به فضای نظام آموزشی اشاره کرد که تاثیر زیادی برشکلگیری برخی هنجارهای عفاف ستیز دارند به عنوان مثال ما در دانشگاههای مختلط شاهد آن هستیم که روابط آزاد دختر و پسر بی هیچ نظارتی وجود دارد و علاوه بر آن پوشش نامناسب دانشجویان نیز وجود دارد و هیچ قانون متقنی مبنی بر رعایت اصول ارتباط با نامحرم و یا حتی پوشش دانشجویان وجود ندارد و دانشگاه تبدیل به بستری برای ایجاد یک سری هنجارهای عفاف ستیز شده است.
یا حتی در مدارس نیز به اندازهای که به درستی مانند ریاضی و علوم توجه میشود اگر به مسئله عفاف توجه میشد طبیعتاً یک نسل عفیف را به جامعه تحویل میدادند از جمله راهکارهای افزایش و توجه به عفت در مدارس میتوان به معرفی مبسوط و گسترده شیرزنانی که در طول انقلاب و دفاع مقدس حماسه آفریدند پرداخت.
ناقد:( سرکار خانم زهرا مقدم)
به جای عفاف ستیز و جایگزینی عفاف گریزی به جای آن
ارائه الگوی های دفاع مقدس در مراتب بعدی قرار دارد ابتدا علل گرایش به الگوهای غربی مورد کنکاش واقع شود
مادر عفاف گریز کودک هنجار شکن بار می آورد
سیر پیشبرد مقاله از خانواده به جامعه بدرستی و خیلی خوب بود
علاوه بر مراکز آموزشی مسئولین جامعه هم در بحث تبیین عفاف دخیل اند
استفاده و استناد به سخنان آیات عظام رهبری و امام خمینی بسیار خوب بود.
(دبیر):سرکار خانم فاطمه نصاری جزیره
تعریف الگوی سوم زن مسلمان از دیدگاه امام خامنه ایی “حفظه الله” :
تعریفی بین زن متحجر خانه نشین و زنی که برای آن عفاف تعریف نشده است بیان کرده.
زن باعفت می تواند در جامعه حضور کند درصورتی که عفاف واصالت خود راحفظ کندکه آن را الگوی سوم زن مسلمان معرفی کردند.
جوامع براساس هنجار ها وساختارهایی تشکیل شده اند ،ممکن است این هنجار وساختار مفید وممکن است مخرب باشد.
هنجار ها اصالت وفرهنگ جامعه هستند که اگر از بین روند یا درست نباشند به فرهنگ جامعه خدشه وارد می شود.
از دید اما راحل “قدس سره” توجه به مادران جامعه مهم است زیرا مادر است که شقاوت وسعادت بچه را می سازد.
مادری که فرزند خود را با هنجارهای نادرست ضد عفاف تربیت کند در آینده فرزندی بی بند وبار تحویل جامعه می دهد.
البته، این مسؤلیت ها فقط برای مادران نیست بلکه مراکز آموزشی و مسؤلین نیز در آن دخیل هستند.
از مصداق های بارز آن می توان به بی حجابی یا بد حجابی ،روابط آزاد در دانشگاه ها وجامعه اشاره کرد.
مقام معظم رهبری فرموند: زنان دفاع مقدس از مصداق های الگوی سوم زن مسلمان هستند.
آنهاتاریخ جدیدی ساختند و به همه جهان نشان دادن که زنان عفیف وباحجاب می توانن درمتن و مرکز باشند.
ناقدبه جای عفاف ستیز و جایگزینی عفاف گریزی به جای آن اشاره داشتند.
الگوی های دفاع مقدس در مراتب بعدی قرار دارد ابتدا علل گرایش به الگوهای غربی مورد کنکاش واقع شود بهتر بود.
اشاره به مادر عفاف گریز که کودک هنجار شکن بار می آورد .
سیر پیشبرد مقاله از خانواده به جامعه بدرستی و خیلی خوب بود
باید به مسولین اشاره شود چون علاوه بر مراکز آموزشی مسئولین جامعه هم در بحث تبیین عفاف دخیل هستند.
کرسی آزاد اندیشی از سوژه جنسی تا سوژه انقلابی ( بازنمایی زن در گفتمان انقلاب اسلامی)
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطممه الزهراـ سلام الله علیها آبادان کرسی آزاداندیشی با موضوع: از سوژه جنسی تا سوژه انقلابی ( بازنمایی زن در گفتمان انقلاب اسلامی) توسط خانم الهام موسوی محمدی نژاد طلبه مقطع سطح 3 رشته مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی ارائه و توسط سرکار خانم ابتسام نعیمی طلبه مقطع سطح 3 رشته مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی مورد نقد قرار گرفت. این برنامه در تاریخ 22 اسفند 1402 برگزار گردید. در پایان سرکار خانم زهرا هردانی طلبه مقطع سطح 2 جمع بندی از بیانات هر دو بزرگوار را بیان فرمودند.
*خلاصه مباحث ارائه شده؛
با توجه به نظریه گفتمانی لاکلاو و موفه به علاوه نظریه تاریخی وداک
1. گفتمان سنتی :
حضور زنان در عرصه عمومی به معنای رواج فساد و انحطاط اخلاقی و دینی جامعه محسوب می شد و بر پوشیدگی و غیبت زنان از عرصه عمومی حکم میکند.
اصل در این گفتمان جدایی زن و مرد در عرصه عمومی ، و مشغول بودن زنان به اموری مانند خانه داری و شوهرداری و مانند آن. ضرورت مستور بودن زن در هر صورت.
تا زمان انقلاب مشروطه و شروع برخورد با دیدگاه های جدید و سکولاریسم و ناسیونالیسم و غیره ادامه داشت.
2. گفتمان مدرنیته: تن زن را با دال ترقی و متمدن بودن مفصل بندی کرده است.
در این گفتمان تن موضوع اعمال قدرت است. مانند نگاه سکولارها و لیبرال ها ،
همچنین انقلاب سفید در دوره محمدرضا پهلوی ، که شامل لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی و حتی حق انتخاب شدن و انتخاب کردن برای زنان بود اما با همان اصل تن زن برابر است با ترقی و تمدن .
همچنین نکته قابل توجه مطابق اظهارات شخص محمد رضا پهلوی ، زن ها تنها از نظر قانونی با مرپان برابرند و نه از نظر توانایی.
این انقلاب با برخورد و اعتراض های شدید امام خمینی (ره) لغو شد.
با این وجود به شکل پروژه هایی همچون دختر شایسته دنبال شد.
3. چرخش گفتمانی (گفتمان انقلابی):
زن برابر است با انسان عامل قدرت.
از اولین کسانی که نگاه سنتی و مدرن را به زن و سوژه زنانه را از دال تقلیل دادن زن به بعد جسمانی و نسبت دادن فساد اجتماعی به او را به چالش کشید آقا علامه طباطبایی بود. ایشان بنا بر دلایل عقلی و آیات قرآنی بیان می کنند دال انسانیت مقدم بر هویت جنسی و جنسیتی است. زن و مرد در انسانیت برابرند و تنها بواسطه جنسیت متفاوت اند.
شهید مطهری بیان می کنند که اسلام بیشترین خدمت را به زن داشته است. عدم تشابه حقوق میان زن و مرد از جنبه ملاحظه توانایی و استعداد خاص هر جنس است و نه از نظر بی عدالتی. از طرفی حجاب کارکرد استراتژیک برای جنس زن دارد.
سوم دکتر شریعتی نیز نگاه سنتی به زن را در سایه پدرسالاری و نگاه بردگی می داند و نگاه به زن اروپایی را یک حیله پست از جانب قدرتها و نه از جانب علمی و بشری بر میشمارد.
جمع بندی دبیر کرسی؛
تعریف گفتمان: عقاید و عملکردی که در اجتماع وجود دارند و در مسائل سیاسی نیز تاثیر میگذارند
در گفتمان قدیم زن یک انسان خانهدار است که در عرصهی اجتماعی به دلیل ویژگیهایش خیلی حق حضور ندارد.
در گفتمان مدرن، زن حق حضور در جامعه بدون محدودیت را داراست.(آزادی پوشش هم شامل این محدود نبودن میشود)
گفتمان مدرن درمورد زن، ریشه در تفکرات سکولاری دارد.
آتاترک در ترکیه و رضا پهلوی در ایران نمونههایی از دستنشاندههای غرب هستند که این مدل از گفتمان را در منطقه اجرا کردند.
محمدرضا پهلوی در زمان حکومتش کمی از شدت و حدت روش پدرش کاست و بطور نامحسوس برنامههای خود را در قالبهایی مثل انقلاب سفید پیش برد. هرچند که جلوی پیشروی این برنامه توسط مبارزانی چون امام خمینی(ره) گرفته شد.
گفتمان انقلابی در مورد زنان، به این نکته توجه دارد که زن در درجهی اول یک انسان است و به بعد انسانی او تاکید دارد؛ زن انسانیست که قدرت را میسازد.
__________________________
ناقد:
1: این نظریه که زن یک سوژهی اشغالکننده است را چگونه میتوان با گفتمان انقلابی پاسخ داد؟
طبق گفتمان انقلابی، زن دارای ویژگی و استعدادهایی است و طبق اینها باید میدانهایی برای فعالیت به او داد.
2: اگر زن را به عنوان یک واحد اجتماعی بدانیم، میتوانیم نگاه جنسیتی نسبت به زن را نادیده بگیریم؟
با وقایعی که در دوران پهلوی در ایران اتفاق افتاد و با وضعی که الان در دنیا مشاهده میکنیم، این امر ممکن نیست.
تریبون آزاد با عنوان جهاد تبیین در عرصه انتخابات
به همت معاونت پژوهش ، تریبون آزاد با عنوان جهاد تبیین در عرصه انتخابات مورخ 8 اسفند ماه 1402 با حضور استاد تیر انداز ،در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها برگزار گردید.
در این تریبون موارد ذیل مورد مطرح گردید :
اولین سطح تماس مردم با خدمات عمومی است پس هر ناکار آمدی در این سطح منجر به نارضایتی میشود عموما مردم در این زمینه گله و شکایت دارند در نظام اداری هم بدین منوال است . اما دو راه حل پیش روی ماست یکی صبر کردن و دیگری تلاش برای تغییر .
با شرکت حداکثری در انتخابات و برگزیدن نماینده اصلح و کار بلد این تغییر حاصل میشود .
طبق معادله 20 درصد آرا هر چه تعداد مشارکت کنندگان کمترباشد نمایندگان ناصالح امکان راه یابی به مجلس را دارند .
اعتبار انتخابات به شرکت مردم نیست با مشارکت بالا یا مشارکت پایین انتخابات شکل میگیرد ولی با این تفاوت که با مشارکت حداکثری مجلس قوی تری ایجاد خواهد شد . شرکت در انتخابات حق است و برخی حقها قابل گذشت نیستند .
انتخابات شب قدر نظام است .مطالبه گری بعد از انتخابات و پیگیری مطالبات باید صورت بگیرد .
راهبردهای تولید، انتقال و بازخورد فرهنگ مهدویت
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کرسی آزاد اندیشی با موضوع راهبردهای تولید، انتقال و بازخورد فرهنگ مهدویت با ارائه سرکار خانم زکیه فیاضی و نقد سرکار خانم مائده یارشریفی ، دبیر جلسه سرکار خانم هدی فرج اله زاده و مشارکت طلاب در بیان نظرات حول محور موضوع کرسی آزاد اندیشی در تاریخ 18 اردیبهشت برگزار گردید.
خلاصه مباحث ارائه شده:
*راهبردهای دشمن در برابر مهدویت:
1)انکار 2) جلوگیری از ترویج حق
3)تحریف 4)جایگزینی
5)تخریب(القای شبهه/تحقیر و استهزاء) 6)گمراه کردن پیروان
*راهبردهای تولید فرهنگ مهدویت:
1)منبع شناسی صحیح 2) مطالعه
3)کسب علوم مفید (شیعه شناسی/دشمن شناسی) 4)شناسایی مشترکات بین ادیان
5)آسیب شناسی وضعیت موجود جامعه و جهان
*راهبردهای انتقال مهدویت:
1) کسب توانمنی در عرصه تولید محتوا مفید، فاخر و شناسایی شده
2) کسب توانمندی در عرصه رسانه و فضای مجازی
3) استفاده از ظرفیت حضور افراد در مدارس ، دانشگاهها و حوزه های علمیه
4) تالیف کتب در راستای ذائقه سازی ( علمی/ رمان / شعر)
5) برگزاری دوره های تخصصی ـ کارگاهی
*راهبردهای بازخورد فرهنگ مهدویت:
1) تبلیغ چهره به چهره ( حضور در مجامع و محافل مختلف با حضور مخاطبین سنین متفاوت)
2) ارزیابی کارشناسانه فعالیت های صورت گرفته جهت ریل گزاری فعالیت های آینده
3)توانمند سازی قدرت تحلیل در مردم ( محتواسازی در دوره های ضمن خدمت و فعالیت مدارس در مقاطع پایه )
کرسی علمی ترویجی نقش انتخابات در تحقق تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب
برگزاری کرسی علمی ترویجی نقش انتخابات در تحقق تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب
این کرسی مشارکتی رو 25 خرداد در سامانه سیما برگزار شد. خانم دکتر زینب طیبی(عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و عضو کمیته علمی کنگره بین المللی گام دوم) استاد ارئه دهنده و خانم دکتر فائزه سادات عظیم زاده اردبیلی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام) و خانم دکتر فاطمه سادات هاشمیان( استاد حوزه و دانشگاه) به ترتیب به عنوان منتقد اول و دوم حضور داشتند. دبیری برنامه به عهده خانم دکتر ندا ملکی( مجری برتر رسانه های ملی در برنامه های معارفی) بود.
اظهارات سرکار خانم دکتر زینب طیبی:
1ـ تحقق آرمانهای اسلامی در 4 مرحله: 1. تشکیل نظام اسلامی2. تشکیل دولت اسلامی 3. تشکیل کشور اسلامی4. تمدن نوین اسلامی ـ2مرحله اول محقق شده و 2 مرحله دیگر کامل نیست. 3ـ مجموع سه قوه در اجرا باید اسلامی عمل کنند.
4ـ مسئولین باید مومن، معتقد و دارای خصوصیات اسلامی باشند.5ـ دولت کارآمد نیاز به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دارد.6ـ انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز تمدن اسلامی در جهان است .7ـ مردمی بودن، برخورداری از رهبری، پایبندی مسئولین به مبانی ، ارتباط دوسویه مردم و مسئولین ، سبب شکل گرفتن انقلاب شد.
اظهارات سرکار خانم دکتر فائزه سادات عظیم زاده اردبیلی: (ناقد اول)
1ـ دیدگاههای مختلفی در باب تمدن وجود دارد.2ـ ارزش، فرهنگ و مولفه های بومی روی تمدن اثر دارد.3 ـ رابطه فرهنگ و تمدن مساوی نیست. 4ـ لایه های تمدن باید واکاوی شود : قوانین نظام حاکم ، مجموعه ئرفتار شخصی و اجتماعی، فرهنگ. 5ـ چهار مولفه اصلی اسلامی: علم ، ایمان، عدالت، آزادی 6ـ پیام اصلی گام دوم : عزت و اقتدار
اظهارات سرکار خانم فاطمه سادات هاشمیان: (ناقد دوم)
1ـ تمدن باید دینی و اسلامی باشد. 2ـ دشمن مانع تحقق تمدن اسلامی است. 3ـ تاکید رهبری ـ حفظه الله بر بصیرت است.4 ـ ما در مرحله تشکیل دولت اسلامی مانده این، با رسیدن به این دولت اسلامی به تمدن اسلامی می رسیم. 5ـ بعد از تشکیل دولت اسلامی ، عدالت و عزت محقق می شود. 6ـ غرب نتوانسته است برای مردم حیات طیبه تشکیل دهد. 7ـ برای تحقق تمدن اسلامی باید منش و رفتار و عمل و جهت گیری در راستای مبانی اسلامی باشد. 8ـ حکومت ها مسئول رساندن مردم به سعادت دنیوی و اخروی هستند. 9 ـ دو ویژگی انتخاب در راستای تحقق تمدن اسلامی : الف) مشارکت حداکثری ، ب) توجه به ویژگی های رئیس جمهور، 10ـ ویژگی های رئیس جمهور اصلح: دارای حکمت و عقلانیت دینی باشد.2) به ظرفیت داخلی معتقد باشد. 3) بصیرت داشته باشد. 4) کارنامه عملی خوبی داشته باشد.
کرسی ازاد اندیشی حضور حوزه و روحانیت در تبلیغات انتخابات اری یا نه؟
کرسی ازاد اندیشی حضور حوزه و روحانیت در تبلیغات انتخابات اری یا نه؟
این برنامه با مشارکت معاونت های پژوهش مدارس علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) ابادان و حضرت رقیه (سلام الله علیها) رامهرمز 23 خردادماه در سامانه سیما برگزار شد. در این کرسی اساتید بزرگوار سرکار خانم مددی از رامهرمز به عنوان استاد ارائه کننده ، سکار خانم البوغبیش و سرکار خانم مائده یارشریفی از ابادان به ترتیب عنوان استاد منتقد و استاد داور به ارائه مطالب پرداختند. گزیده از بیانات اساتید به شرح ذیل است:
استاد ارائه کننده: سرکار خانم خدیجه مددی:
ـ حوزه علمیه باید در صف اول حرکت عظیم جامعه قرار داشته باشد .
ـ در روز رای گیری اول صبح ، مرحوم آقای گلپایگانی و مرحوم آقای مرعشی اولین کسانی بودند که رای می دادند کار اینها ، کار رمزی و نمادین بود.
ـ علما الگوی عملی مناسبی در عرصه های مختلف علی الخصوص سیاسی باشند.
ـ روحانیون و مبلغان باید ایام انتخابات را ( ایام تبلیغ ) امام خمینی آن مرد الهی که سراسر زندگی اش مطابق بایدها و نبایدهای دین محمدی صلی الله علیه و آله و سلم بود جز حق نیندیشد و نگفت را الگوی خود بدانند
ـ از کلام امام حضور روحانیت در انتخابات به صورت های زیر ممکن است :
تحقیق جهت آشنایی با کاندیداها
حضور در حوزه انتخابیه
تشویق مردم به شرکت در انتخابات
معرفی اصلح به مردم
حضور در صحنه انتخابات به عنوان کاندیدا
مقام معظم رهبری ـ حفظه الله ـ : عملکرد حوزه های علمیه در قبال حکومتها
حوزه ضد و مقابل حکومت ( وابسته به دستگاه های قدرت)
دوره بی اعتنایی به حکومت
حوزه علمیه مستقل از حکومت اما همکار حکومت
استاد منتقد سرکار خانم شریفه آلبوغبیش:
ـ حضور حوزه و روحانیت در تبلیغ انتخابات به مثابه ی امر به معروف و نهی از منکر است.
ـ تبلیغ انتخابات وظایف ذاتی حوزه و روحانیت است .
ـ اگر روحانیت در معرفی فرد اصلح تلاش نکند به وظیفه ی خود عمل نکرده است.
ـ هیچ گونه منع قانونی برای تبلیغ روحانیت وجود ندارد.
استاد داورسرکار خانم مائده یارشریفی:
ـ روحانیت همیشه در تمامی عرصه ها به عنوان مرجع مورد مراجعه مردم بوده است
ـاصل حضور روحانیت در انتخابات و تبلیغ برای شرکت در آن جای بحث ندارد
ـ معرفی اصلح به مردم بدون اشکال و حتی جزء وظایف طلبگی می باشد.
ـ حضور روحانیت در انتخابات سه مرحله : حضور، تشویق، کاندیدا شدن
ـ موضع روحانیت در قبال حکومت های گذشته سه روش : مخالفت ، بی اعتنایی و اقبال و همراهی با حکومت
ـ در نظام اسلامی طبق نظر امام راحل و رهبری ، روحانیت باید مستقل از حکومت اما همراه و کمک کار آن عمل کند.
ـ معرفی ویژگی های فرد اصلح به مردم اما نه به این شکل که کاندیدای خاصی معرفی شود.
کرسی آزاد اندیشی « عمده ترین چالش های پیشروی انقلاب اسلامی و راهکارهای مقابله با آن»
برگزاری کرسی آزاد اندیشی « عمده ترین چالش های پیشروی انقلاب اسلامی و راهکارهای مقابله با آن»
این کرسی به مناسبت گرامیداشت دهه فجر، توسط معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) آبادان روز دوشنبه 20 بهمن به صورت مجازی برگزار شد. خلاصه ای از مباحث ارائه شده در برنامه: چالش های داخلی: 1- عمده ترین چالش از ابتدای انقلاب اسلامی چالش نظری جبهه حق و باطل در مقابل نظریه حکومت اسلامی است. یک عده از همان ابتدا قبول نکردند و نمی کنند که اسلام می تواند حکومت تشکیل دهد یا کاربرد حکومتی و مدیریتی ندارد ؛ اما نظریه ولایت فقیه ثابت کرد که اسلام می تواند حکومت تشکیل دهد.2- چالش فرهنگی: در ابتدای انقلاب اسلامی مردم به فرهنگ اسلامی متمسک بودند. ۳- چالش معنویت و اخلاق به مسئولین و مردم۴- چالش اقتصادی .۵- عدم مدیریت تحریم ها توسط مسئولین .۶- عدم روشنگری .۷- دغدغه مند نمودن مردم به مباحث اقتصادی و کمرنگ کردن سایر مباحث. ۸ - کم بودن نسل متربی اسلامی، ضعف دیپلماسی. ۹- مردمی نبودن مسئولین.۱۰ - نفوذ داخلی (تقابل بعضی از افراد موثر نظام با ولایت فقیه). ۱۱- جمعیت(افزایش وکاهش ) چالش های خارجی: (تغییر شکل دشمنی ها از طریق رسانه ها)
راهکارهای مقابله ؛ 1- اعتقاد و تکیه به توان داخلی .2- توجه به بحث معنویت و اخلاق توسط مردم و مسئولین . 3-ایجاد چالش برای دشمن . 4- افزایش بصیرت مردم برای انتخاب درست
5- نگاه کلان در عرصه جهانی به توانمندی های داخلی برای ورود به عرصه های مختلف علمی،اقتصادی و نظامی .6- استفاده از فرصت ها در تمامی زمینه های داخلی و خارجی و عدم تعلل
7- تلاش برای رفع شبهات موجود در ذهن مردم . 8- پشتیبان ولی فقیه بودن و روشنگری در رابطه با این شاخص اساسی. 9- اسلامی کردن تربیت در حوزه آموزش و پرورش
کرسی ازاد اندیشی رابطه پایبندی به شعار های انقلاب اسلامی با جنبش علمی
برگزاری کرسی ازاد اندیشی «رابطه پایبندی به شعار های انقلاب اسلامی با جنبش علمی»
این کرسی که به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) ابادان روز 26 اذرماه به صورت مجازی در سامانه سیما شبکه کوثرنت برگزار شد. در این کرسی سرکار خانم فیاضی به عنوان استاد ارائه کننده ، سرکار خانم مائده یارشریفی استاد منتقد و سرکار خانم سلمه فاضلی استاد داور به ارائه محتوا پرداختند. در این کرسی سه تن از طلاب این مدرسه ( خانم شیما حمیداوی،خانم سیده الهام موسوی و خانم سیده سبا میرزمانی) به عنوان طلبه آزاد اندیش نظرات خود را بیان کردند.
برگزاری کرسی ازاد اندیشی «وظیفه امام جامعه در برابر غارت بیت المال»
برگزاری کرسی ازاد اندیشی با موضوع:وظیفه امام جامعه در برابر غارت بیت المال
این کرسی به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها آبادان، روز چهارشنبه ۱ مهر به صورت مجازی در سامانه سیما شبکه کوثرنت برگزار شد.
اساتید این کرسی : استاد ارائه کننده: سرکار خانم شریفه البوغبیش، استاد منتقد: سرکار خانم مائده یارشریفی و استاد داور: سرکار خانم فیاضی.
در این کرسی سه تن از طلاب در جایگاه طلاب ازاد اندیش به ارائه نظرات خود پرداختند.
معرفی کرسی آزاد اندیشی منتخب
معرفی کرسی آزاد اندیشی منتخب
انتخاب کرسی ازاد اندیشی مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها ابادان با موضوع : (انتخاب شما حوزه یا دانشگاه) به عنوان کرسی منتخب و درج محتوا و خبر این کرسی پایگاه پویش
این کرسی توسط طلبه محترم سرکار خانم سهام بنی نعمه ارائه شد. و استاد محترم سرکار خانم سمیه طاهرپوریانی و و طلبه محترم سرکار خانم سبا میرزمانی منتقدان این کرسی بودند. داوری این کرسی بر عهده استاد گرامی سرکار خانم مینا فرهنگ کیا بود.
لینک خبر :
برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع: «جایگاه خشونت در قیام عاشورا»
کرسی آزاد اندیشی با موضوع: «جایگاه خشونت در قیام عاشورا»
این کرسی روز چهارشنبه مورخ 98/07/10 در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) آبادان برگزار شد.
در این کرسی استاد ارائه کننده سرکار خانم آلبوغبیش با بیان اینکه عاشورا صحنه تقابل منطق و خشونت است؛ به بررسی شیوه برخورد با دشمنان در سیره اهل بیت علیهم السلام پرداختند و با بیان اینکه در هیچ کدام از این برخوردها خشونت به کار نرفته است؛ تصریح کردند در قیام عاشورا نیز این سیره ادامه داشت و امام حسین علیه السلام در مقام دفاع بودند. و حضور ایشان در کربلا برای امر به معروف ، احیای دین پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) و نجات امت از یزید بود.
در ادامه برنامه چند تن از طلاب به ارائه مطلب در این موضوع پرداختند که برخی طلاب با اشاره به برخی شبهات موجود در این زمینه در مقام پاسخگویی بر آمدند و برخی دیگر با بیان اینکه حرکت امام علیه السلام یک قیام است ، لازمه یک قیام به کارگیری شیوه ای از خشونت دانستند و در این زمینه به بیان ادله پرداختند .
سرکار خانم زینب یارشریفی در مقام استاد منتقد ضمن تعریف خشونت ، قیام امام علیه السلام را نه تنها عاری از خشونت دانستند بلکه بیان کردند که صحنه های عاشورا ، نمایشی از رأفت و مهربانی امام علیه السلام بود. و به ذکر نمونه ایی از این صحنه در دفاع مقدس و با الهام گرفتن از قیام عاشورا اشاره کردند.
در پایان برنامه استاد داور سرکار خانم مائده یارشریفی در ضمن جمع بندی مطالب ارائه شده در کرسی و نقد برخی نظرات بیان داشتند که: دین با خشونت مخالف است اما به صلابت و سختگیری در مقابل دشمنان اصرار دارد با استناد به این آیه “اشداء علی الکفار” . همچنین قیام برای اصلاح امور جامعه و حکومت اسلامی همیشه همراه با جنگ خشونت بار نیست همانگونه که قیام انقلاب اسلامی به همین منظور و بدون جنگ اتفاق افتاد بلکه روشنگری در جامعه سبب ایجاد جریان انقلابی فراگیر در جامعه شد.