عنوان کرسی: ساختارها و هنجارهای اجتماعی معیوب عفاف ستیز در کشور ایران
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کرسی آزاداندیشی با عنوان ساختارها و هنجارهای اجتماعی معیوب عفاف ستیز در کشور ایران در تاریخ 28 فروردین 1403برگزار گردید. سرکار خانم کوثر طرفی (ارائه کننده)،ناقد سرکار خانم هاجر فجری و دبیر جلسه سرکار خانم فاطمه نصاری جزیره به ارائه مطالب پرداختند.
*خلاصه مطالب ارائه شده:
ارائه کننده(سرکار خانم کوثر طرفی)؛
الگوی سوم تعریفی بین زن متحجر خانه نشین و زن غربی که عفاف برایش تعریف نشده است بوده و میتوان آن را به زن باعفت فعال تعمیم داد که علاوه بر حضور در جامعه هویت و اصالت خود را حفظ میکند و برای کسب ارزش خودنمایی نمیکند این الگوی درست و واقعی را مقام معظم رهبری معرفی کرده و نام آن را الگوی سوم زن گذاشته است.
رهبری تعریفش از الگوی سوم زن یک تعریف نه شرقی و نه غربی است به گفته ایشان :
(زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخ سازی و در تعریف قالباً غربی به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش میچربد……معرفی شده است)
عنوان مقاله ما هنجارها و ساختارهای معیوب عفاف ستیز در کشور ایران است.
هنجار یعنی بایدها و نبایدهای یک جامعه که مورد پذیرش همگان است و همگان به آن عمل میکنند هنجارها بر اساس علل و مختلفی همچون سنتها و آداب و رسوم نشات میگیرند که یا میتوانند خوب باشند یا بد.
برخی مصادیق هنجارها و ساختارهای معیوب ایجاد شده در جامعه:
به گفته امام خمینی(ره) :
مادرها مبدا خیرات هستند و اگر خدای نخواسته مادرانی باشند که بچهها را بد تربیت کنند مبدا شرورند.
اینک ما به اهمیت نقش مادران پی بردیم و از سوی دیگر شاهد هستیم که علی الخصوص در نسل جدید چقدر نقش اصیل یک مادر تراز زیر سوال رفته است امروز ما با مادرانی مواجه هستیم که تحت تاثیر الگوهای ظاهری و رفتاری از سوی غرب دچار خودکم بینی شده و کودکان و فرزندان خود را سد راه و مانع موفقیت و پیشرفت خود میدانند همین دیدگاه باعث میشود که مادر به کودک خود به عنوان یک موجود ارزشمند نگاه نکند و توجه خود را از کودک بگیرد و آن کودک یک کودک بیبند و بار بار بیاید.
از مصادیق دیگر هنجارهای معیوب میتوان به فضای نظام آموزشی اشاره کرد که تاثیر زیادی برشکلگیری برخی هنجارهای عفاف ستیز دارند به عنوان مثال ما در دانشگاههای مختلط شاهد آن هستیم که روابط آزاد دختر و پسر بی هیچ نظارتی وجود دارد و علاوه بر آن پوشش نامناسب دانشجویان نیز وجود دارد و هیچ قانون متقنی مبنی بر رعایت اصول ارتباط با نامحرم و یا حتی پوشش دانشجویان وجود ندارد و دانشگاه تبدیل به بستری برای ایجاد یک سری هنجارهای عفاف ستیز شده است.
یا حتی در مدارس نیز به اندازهای که به درستی مانند ریاضی و علوم توجه میشود اگر به مسئله عفاف توجه میشد طبیعتاً یک نسل عفیف را به جامعه تحویل میدادند از جمله راهکارهای افزایش و توجه به عفت در مدارس میتوان به معرفی مبسوط و گسترده شیرزنانی که در طول انقلاب و دفاع مقدس حماسه آفریدند پرداخت.
ناقد:( سرکار خانم زهرا مقدم)
به جای عفاف ستیز و جایگزینی عفاف گریزی به جای آن
ارائه الگوی های دفاع مقدس در مراتب بعدی قرار دارد ابتدا علل گرایش به الگوهای غربی مورد کنکاش واقع شود
مادر عفاف گریز کودک هنجار شکن بار می آورد
سیر پیشبرد مقاله از خانواده به جامعه بدرستی و خیلی خوب بود
علاوه بر مراکز آموزشی مسئولین جامعه هم در بحث تبیین عفاف دخیل اند
استفاده و استناد به سخنان آیات عظام رهبری و امام خمینی بسیار خوب بود.
(دبیر):سرکار خانم فاطمه نصاری جزیره
تعریف الگوی سوم زن مسلمان از دیدگاه امام خامنه ایی “حفظه الله” :
تعریفی بین زن متحجر خانه نشین و زنی که برای آن عفاف تعریف نشده است بیان کرده.
زن باعفت می تواند در جامعه حضور کند درصورتی که عفاف واصالت خود راحفظ کندکه آن را الگوی سوم زن مسلمان معرفی کردند.
جوامع براساس هنجار ها وساختارهایی تشکیل شده اند ،ممکن است این هنجار وساختار مفید وممکن است مخرب باشد.
هنجار ها اصالت وفرهنگ جامعه هستند که اگر از بین روند یا درست نباشند به فرهنگ جامعه خدشه وارد می شود.
از دید اما راحل “قدس سره” توجه به مادران جامعه مهم است زیرا مادر است که شقاوت وسعادت بچه را می سازد.
مادری که فرزند خود را با هنجارهای نادرست ضد عفاف تربیت کند در آینده فرزندی بی بند وبار تحویل جامعه می دهد.
البته، این مسؤلیت ها فقط برای مادران نیست بلکه مراکز آموزشی و مسؤلین نیز در آن دخیل هستند.
از مصداق های بارز آن می توان به بی حجابی یا بد حجابی ،روابط آزاد در دانشگاه ها وجامعه اشاره کرد.
مقام معظم رهبری فرموند: زنان دفاع مقدس از مصداق های الگوی سوم زن مسلمان هستند.
آنهاتاریخ جدیدی ساختند و به همه جهان نشان دادن که زنان عفیف وباحجاب می توانن درمتن و مرکز باشند.
ناقدبه جای عفاف ستیز و جایگزینی عفاف گریزی به جای آن اشاره داشتند.
الگوی های دفاع مقدس در مراتب بعدی قرار دارد ابتدا علل گرایش به الگوهای غربی مورد کنکاش واقع شود بهتر بود.
اشاره به مادر عفاف گریز که کودک هنجار شکن بار می آورد .
سیر پیشبرد مقاله از خانواده به جامعه بدرستی و خیلی خوب بود
باید به مسولین اشاره شود چون علاوه بر مراکز آموزشی مسئولین جامعه هم در بحث تبیین عفاف دخیل هستند.