کارگاه مهارت افزایی پژوهشی آموزش ساختار بندی مقاله( ویژه دهمین دوره مسابقات رشد)
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کارگاه مهارت افزایی پژوهشی آموزش ساختار بندی مقاله( ویژه دهمین دوره مسابقات رشد) در 10 آذرماه 1403 به صورت مجازی در بستر قرار برگزار گردید.
ساختاربندی یک مقاله، تأثیر زیادی بر خوانایی و فهم آن دارد .لذا پرداختن به یک ساختار صحیح و علمی می تواند در فهم مخاطب اثر مطلوب داشته باشد. توجه به بحث مفهوم شناسی، طراز نمودن تیترهای اصلی و فرعی ( برگرفته از سوالات اصلی و فرعی) ، تدوین متن اصلی مقاله توسط خود طلبه و دوری از کپی کردن صرف ( به گونه ای که اگر پاورقی ها از متن حذف شوند مقاله از بین برود) ، اهمیت درج پاورقی صحیح و لزوم حفظ امانت در نوشتار، محدود کردن متن متناسب با عنوان مقاله و رهیز از حاشیه روی و زیاده نویسی، اهمیت چکیده /مقدمه / منابع در مسابقات و توجه ویژ] در نوشتن این موارد از جله نکاتی می باشد که بیان گردید.
کارگاه مهارت افزایی سامانه کتابداری (کوثر نت)
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا -سلام الله علیها- “کارگاه مهارت افزایی آموزش سامانه کتابداری”مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران مورخ 29 ابان ماه 1403 برگزار گردید.
موارد ذکر شده در جلسه :
نحوه ورود ،شیوه جستجو کتاب با عناوین مختلف، خوانش لیبل کتاب و پیدا کردن کتاب در کتابخانه، جستجو در تمامی کتابخانه های مدارس علمیه کشور .
در انتهای جلسه نیز به صورت عملی طلاب حاضر در جلسه مراحل را انجام دادند . و به سوالات و اشکالات آنان پاسخ داده شد.
اعتکاف علمی-پژوهشی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) آبادان اعتکاف علمی-پژوهشی در راستای دهمین جشنواره گروهی مسابقه رشد ۱۶ آبان ۱۴۰۳ برگزار گردید.
اعتکاف علمی به عنوان یک فعالیت پژوهشی با هدف تقویت مهارت مقاله نویسی در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) آبادان از اذان مغرب چهارشنبه ۱۶ آبان الی اذان صبح پنجشنبه ۱۷ آبان با حضور ۵۰ نفر از طلاب و اساتید برگزار گردید.
اعتکاف علمی-پژوهشی با؛ اقامه نماز جماعت مغرب، قرائت قرآن، دعای فرج، سرود ملی، اعلام سین برنامهها و تبیین اهداف اعتکاف علمی توسط معاون پژوهش شروع و با برگزاری کارگاه مهارت افزایی کاربرد هوش مصنوعی در منبع یابی و فیش نویسی و کارگاه پژوهشی شیوه تدوین ساختار علمی مقاله توسط اساتید خانم سمیه طاهرپوریانی و خانم فروغ فرهمند هارمی ادامه یافت.
پس از صرف شام، طلاب به صورت گروهی در فضای کتابخانه با حضور اساتید راهنما حضور یافته و تا اذان صبح مشغول به فیش نویسی و تدوین مقالات شدند. در ضمن برنامه ها، مسابقات علمی و هیجان انگیز برای حفظ نشاط طلاب برگزار گردید.
اعتکاف با اقامه نماز جماعت صبح به پایان رسید.
برگزاری اعتکاف علمی-پژوهشی در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها)آبادان فرصتی مغتنم برای تقویت ارتباط معنوی، افزایش آگاهیهای علمی و روحی، و ترویج فرهنگ پژوهشمحوری گروهی، در میان طلاب بود. این برنامه ضمن تقویت روحیه همکاری، حس تعلق به جامعه علمی را در بین طلاب افزایش داد و به نظر میرسد که برنامههای مشابه در آینده میتواند باعث توسعه بیشتر فعالیتهای علمی و ایجاد نشاط و انگیزه در بین طلاب شود.
کارگاه مهارت افزایی پژوهشی " آموزش وبلاگ نویسی"
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا -سلام الله علیها- آبادان “کارگاه مهارت افزایی پژوهشی وبلاگ نویسی” توسط سرکار خانم بتول منصوریان طلبه پایه چهارم برگزار گردید.
با توجه به اهمیت انتقال دانش و تجربیات در دنیای دیجیتال امروز، ایجاد و انتشار وبلاگ یک ابزار مؤثر برای طلاب است تا مطالب خود را به اشتراک بگذارند.
مراحل انتشار وبلاگ
1. انتخاب پلتفرم وبلاگنویسی:
- WordPress:یکی از محبوبترین پلتفرمها با امکانات فراوان. شامل تمها، پلاگینها و قابلیت شخصیسازی بالا.
- Blogger: یک سرویس رایگان از گوگل که استفاده از آن آسان است و به راحتی میتوان از آن بهره برد.
-Medium: پلتفرمی مناسب برای نویسندگانی که به دنبال انتشار محتوای علمی و تجربی هستند.
- Wix و Squarespace:دو پلتفرم با طراحی ساده و کشیدن و رها کردن (Drag & Drop) که برای طراحی حرفهای وبلاگ مناسب هستند.
2. ایجاد حساب کاربری و راهاندازی وبلاگ:
- پس از انتخاب پلتفرم، باید یک حساب کاربری ایجاد کنید.
- در بیشتر پلتفرمها، قدمهای ایجاد وبلاگ شامل انتخاب نام وبلاگ، قالب و موضوع اصلی وبلاگ است.
3.نوشته و طراحی مطالب:
- محتوای وبلاگ باید مرتبط و جذاب باشد. شامل رویدادها، مقالات علمی، تجربیات شخصی و دیگر موضوعات مورد علاقه.
- طراحی بصری وبلاگ نیز حائز اهمیت است؛ بنابراین انتخاب تم مناسب و تصاویر باکیفیت فراموش نشود.
4. تنظیمات سئو (SEO):
- بهینهسازی مطالب برای موتورهای جستجو به افزایش بازدید وبلاگ کمک میکند. شامل کلمات کلیدی، متا تگها و توضیحات مناسب.
- استفاده از لینکهای داخلی و خارجی برای افزایش اعتبار وبلاگ.
5. انتشار مطالب:
- پس از نویسندگی و تنظیم نهایی، مطالب آماده انتشار است. بیشتر پلتفرمها گزینهای برای پیشنمایش دارند کهقبل از انتشار میتوانید مطالب را مشاهده کنید.
- انتخاب روز و ساعت مناسب برای انتشار نیز اهمیت دارد. انتشار در زمانهای پرطرفدار میتواند به افزایش بازدید کمک کند.
6. تبلیغ وبلاگ:
- پس از انتشار، باید از طریق شبکههای اجتماعی، ایمیل و دیگر روشها به تبلیغ وبلاگ بپردازید.
- مشارکت در گروهها و انجمنها و اشتراک گذاری مطالب میتواند بازدید کنندگان جدیدی را جذب کند.
گزینههای اضافی
- تحلیل آمار بازدید:
- استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics برای تجزیه و تحلیل بازدیدکنندگان و تعیین نقاط قوت و ضعف وبلاگ.
- تعامل با خوانندگان:
- پاسخ به نظرات و سوالات خوانندگان، ایجاد فضایی برای تعامل و بحث در مورد مقالات.
- بهروزرسانی مداوم محتوای وبلاگ:
- اهمیت بهروزرسانی محتوا برای نگهداشتن خوانندگان و جلب بازدیدکنندگان جدید.
انتشار یک وبلاگ پارامترهای متعددی را شامل میشود که طلاب میتوانند با رعایت آنها، محتوای باکیفیت و موثری را به اشتراک بگذارند. این مسیر نیاز به صبر، تلاش و خلاقیت دارد.
کارگاه مهارت افزایی مقاله نویسی(ساختار و منبع یابی)
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا-سلام الله علیها-در تاریخ 24 مهر ماه 1403، کارگاه مقالهنویسی(ساختار و منبع یابی)، با حضور سرکار خانم فروغ فرهمند هارمی برگزار گردید. این کارگاه به منظور ارتقاء مهارتهای علمی طلاب و آشنایی با فرآیندهای مقالهنویسی طراحی شده بود و طی آن مباحث مهمی مطرح شد که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.
1. ترغیب طلاب به مقالهنویسی و اهمیت آن
در آغاز جلسه، خانم فرهمند هارمی به اهمیت مقالهنویسی در فرآیند یادگیری و پژوهش پرداخته و تأکید کردند که نوشتن مقاله نه تنها به تقویت تفکر تحلیلی و انتقادی طلاب کمک میکند، بلکه فرصتی برای ارائه نظرات، تحقیقات و یافتههای ایشان به جامعه علمی فراهم میآورد. ایشان بیان کردند که مقالهنویسی تواناییهای ارتباطی و نگارشی طلاب را نیز تقویت میکند و آنها را در مسیر تحصیلات عالیه یاری میدهد.
2. بیان ساختار مقاله
در این بخش از کارگاه، خانم هارمی ساختار رایج مقالات علمی را تشریح کردند. ایشان توضیح دادند که هر مقاله معمولاً شامل مقدمه، بیان مسئله، سوالات تحقیقاتی، متن اصلی، نتیجهگیری و منابع است. این ساختار به خواننده کمک میکند تا به راحتی به محتوای مقاله دسترسی پیدا کند.
3. نحوه نوشتن عنوان از دل موضوع
در ادامه، به نحوه انتخاب و نگارش عنوان مقاله پرداخته شد. خانم هارمی تأکید کردند که عنوان باید به روشنی محور اصلی مقاله را نشان دهد و به گونهای باشد که توجه خواننده را جلب کند. به طلاب توصیه شد که از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع استفاده نمایند تا عنوان بهطور دقیق معرف محتوای مقاله باشد.
4. تبیین انواع مقالههای مسابقه رشد
در این کارگاه، انواع مختلف مقالات مد نظر در مسابقه رشد مورد بررسی قرار گرفت. شامل:
- مقالات پژوهشی: بر اساس تحقیقات میدانی یا کتابخانهای.
5. نحوه منبعیابی
منبعیابی یکی از مراحل کلیدی در نگارش مقاله است. خانم هارمی ابزارها و روشهای مختلف جستجو و استفاده از منابع معتبر را به طلاب آموزش دادند و بر اهمیت انتخاب منابع معتبر و قابل اعتماد تأکید کردند.
6. انواع منابع
در طول کارگاه، به بررسی انواع منابع اطلاعات علمی پرداخته شد. این منابع به دو دسته اصلی تقسیم میشوند:
- منابع اولیه: مقالات و مطالعات اصلی.
- منابع ثانویه: کتابها و مقالات مروری.
7. معرفی انواع سایتها و کتابخوانها
برای دانلود مقالات و دسترسی به منابع علمی، خانم هارمی چندین وبسایت معتبر از جمله Google Scholar، ResearchGate، و JSTOR را معرفی کردند. همچنین، ابزارهای کتابخوانی آنلاین مانند Kindle و Libby برای دسترسی آسان به کتابها و مقالات ذکر شدند.
8. نحوه فیشنویسی
در این بخش، تکنیکهای فیشنویسی به طلاب آموزش داده شد. فیشنویسی به طلاب کمک میکند تا نکات و اطلاعات مهم را به صورت منظم یادداشت کنند و از آنها در مراحل بعدی نوشتن مقاله استفاده کنند.
9. چارت اصلی مقاله
خانم هارمی چارت اصلی مقاله را به تفصیل بیان کردند که شامل مقدمه، بیان مسئله، سوالات تحقیقاتی، متن اصلی، نتیجهگیری و منابع میباشد. این چارت به طلاب کمک میکند تا ساختار مقاله خود را به درستی تنظیم کنند.
10. تعریف و نحوه نوشتن طرح اجمالی
خانم هارمی مفهوم طرح اجمالی را دقیقاً تعریف کرده و نحوه نوشتن آن را بیان کردند. ایشان تأکید کردند که طرح اجمالی باید شامل اهداف، سوالات و مراحل تحقیق باشد و به عنوان نقشهای برای نگارش مقاله عمل کند.
11. نحوه نوشتن یکپارچه مقاله
در این بخش، نحوه نوشتن یکپارچه و منسجم مقاله با توجه به ارتباط منطقی بین بخشهای مختلف بررسی شد. طلاب باید قادر باشند ایدههای خود را به شیوهای روان و منطقی ارائه دهند.
12. بیان مختصر نکات ویرایشی
در نهایت، نکات ویرایشی برای ساماندهی به متن مقاله ارائه گردید. این نکات شامل مواردی مانند صحت گرامر، انتخاب لغات مناسب، و نحوه ساخت جملات بود.
13. پاسخ به سوالات طلاب
در پایان جلسه، به چندین سوال مطرح شده توسط طلاب در مورد محتوای کارگاه پاسخ داده شد. این سوالات به طلاب کمک کرد تا بهتر با مباحث مطرحشده آشنا شوند و ابهامات خود را برطرف نمایند.
نتیجهگیری
کارگاه مقالهنویسی برگزار شده با حضور سرکار خانم فروغ فرهمند هارمی، موفق به ایجاد محیطی تعاملی و آموزشی برای طلاب گردید و آنها را با مهمترین اصول نوشتن مقاله آشنا کرد. این کارگاه به یقین میتواند نقطه عطفی در ارتقاء سطح علمی طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا آبادان-سلام الله علیها- باشد.
جلسه کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش(مقاله نویسی)
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا -سلام الله علیها- در تاریخ 17 مهرماه 1403، جلسهای تحت عنوان “کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش(مقاله نویسی)” برگزار شد. هدف از این نشست، آشنایی طلاب با فنآوریهای نوین و استفاده از هوش مصنوعی در پیشبرد پژوهشهای علمی و دینی بود.
جلسه با خوشامدگویی به شرکتکنندگان آغاز شد. در ابتدای جلسه، معرفی و تبیین روند دهمین سری مسابقات رشد که به منظور تشویق طلاب برای شرکت در آن طراحی شده بود، به طریق مطلوبی انجام گردید.محتوای جلسه به گونه ای مطرح گردید که به طلاب این امکان را میدهد تا با بهکارگیری هوش مصنوعی در تحقیقات خود، مهارتهای جدیدی را یاد بگیرند و کارایی پژوهشهای خود را افزایش دهند.
در این جلسه به پنج موضوع کلیدی پرداخته شد:
1. آشنایی با ساختار هوش مصنوعی:
- در این بخش، به توضیح اصول بنیادی هوش مصنوعی و اجزای سازنده آن پرداخته شد. توضیحات شامل تعاریف پایه، الگوریتمها و روشهای یادگیری ماشین بود که به شرکتکنندگان کمک کرد تا با مفاهیم اولیه آشنا شوند.
2. انواع هوش مصنوعی متن نگار:
- به معرفی ابزارها و فناوریهای مختلف هوش مصنوعی متنی پرداخته شد. این بخش بر روی کاربردهای نرمافزارهایی مانند GPT و دیگر مدلهای پردازش زبان طبیعی متمرکز بود که در نگارش و تحلیل متون علمی کاربرد دارند.
3. رعایت اخلاق پژوهشی در استفاده از هوش مصنوعی:
- در این قسمت، بر اهمیت رعایت اصول اخلاقی در پژوهشهای وابسته به هوش مصنوعی تأکید شد. مباحثی از جمله کپیرایت، حق مالکیت معنوی و نحوه استفاده از دادهها به صورت اخلاقی مطرح شد.
4. نحوه استفاده بهینه و خروجی بهتر از هوش مصنوعی:
- راهکارهایی برای دستیابی به نتایج بهتر از هوش مصنوعی ارائه گردید. در این بخش بر توجه به کیفیت دادهها، تنظیمات مدلها و شیوههای تحلیل تأکید شد.
5. اعتبار بخشی به یافتهها و نتایج:
- در این بخش، چگونگی اعتبارسنجی اطلاعات تولید شده توسط هوش مصنوعی و ضرورت بررسی دوباره و تحلیل دقیق نتایج به منظور دستیابی به نتایج درست و قابل اعتماد مورد بحث قرار گرفت.
در پایان جلسه، یک کار عملی با یکی از ابزارهای هوش مصنوعی انجام شد تا طلاب بتوانند تجربیات عملی را نیز کسب کنند. این بخش شامل کار با نرمافزارهای مختلف و نشان دادن نحوه استفاده از قابلیتهای آنها در پژوهشهای علمی بود.
پاسخگویی به سوالات
پس از کار عملی، زمان مناسبی برای پاسخگویی به سوالات طلاب اختصاص داده شد. شرکتکنندگان در این بخش سوالات متنوعی در خصوص کاربردها، چالشها و روشهای استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش مطرح کردند که با دقت و توضیحات مطالب به آنها پاسخ داده شد.
جلسه به خوبی به اهداف خود دست یافت و طلاب اطلاعات جدیدی در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در پژوهشهای علمی و دینی کسب کردند. امید است با تکرار چنین جلساتی، دانش و مهارت طلاب در این زمینه افزایش یابد و آنها بتوانند از این فناوری در تحقیقات خود بهرهبرداری کنند.
کارگاه مهارت افزایی پژوهشی " آموزش وبلاگ نویسی"
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراءـ سلام الله علیها ـ آبادان کارگاه مهارت افزایی پژوهشی آموزش وبلاگ نویسی در کوثر بلاگ توسط سرکار خانم بتول منصوریان ( طلبه پایه سوم) در 2 مهرماه 1403 برگزار گردید.
از جمله مباحث ارائه شده؛ تعریف وبلاگ و مزیت های آن، معرفی چند وبلاگ رایگان، آموزش ساخت ایمیل با گوشی، روش ساخت وبلاگ در کوثربلاگ می باشد. کارگاه با پرسش و پاسخ در رابطه با ایجاد وبلاگ در کوثر بلاگ به پایان رسید. لازم به ذکر است این کارگاه به صورت مستمر در ترم اول تحصیلی برگزار خواهد شد.
دوره جامع تندخوانی
معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء- سلام الله علیها- آبادان برگزار می نماید؛
⏱دوره جامع تندخوانی 📖
⚜با حضور استاد دکتر صادق عباسی ⚜
( رتبه اول تندخوانی در کشور)
💎فواید تندخوانی؛
🚫عدم حواس پرتی
🚫عدم خواب آلودگی حین مطالعه
📈افزایش درک مطلب و تمرکز
🚫عدم احساس خستگی از مطالعه
✅مطالعه روزی یک کتاب
🔰سرفصل های دوره؛
🔅تمرکز هنگام مطالعه و روش مطالعه اصولی
🔆افزایش درک مطلب
🔅تمرکز و مدیریت ذهن
🔆افزایش سرعت مطالعه
🔅تست سرعت تندخوانی ( خروجی دوره)
🗓شروع دوره؛ مردادماه ۱۴۰۳
📥هزینه دوره؛ ۲۵۰ هزار تومان
🟠مهلت ثبت نام: پایان تیرماه
📲دوره به صورت مجازی (آنلاین) برگزار میگردد
⚠️به دلیل محدویت حضور در دوره، اولویت با ثبت نام های اولیه می باشد⚠️
💠جهت ثبت نام در ایتا به این شماره پیامک ارسال نمایید؛
٠۹۳۷۹۷۴۳۷۸٠
*دوره در تاریخ 18،22،23،25 مردادماه به صورت مجازی در بستر سامانه قرار برگزار گردید.
"برگزاری کارگاه مهارت افزایی ثبت و ضبط تاریخ شفاهی"
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهراء - سلام الله عليها - آبادان کارگاه مهارت افزایی ثبت و ضبط تاریخ شفاهی در تاریخ ۸ مردادماه ۱۴۰۳ با حضور سرکار خانم سناء یلالی برگزار گردید.
در کارگاه به صورت عملی شیوه مصاحبه با راویان عرصه دفاع مقدس و … انجام شد . هر طلبه با یک راوی به صورت عملی مصاحبه فرضی را انجام داده و مورد نقد و بررسی استاد دوره قرار گرفت . در پایان طلاب به دو گروه تقسیم شده و در رابطه با دو سوژه اجتماعی و خانواده شهدا آموزش های خود را ادامه می دهند.
میز مشاوره پیش جلسات همایش الگوی سوم زن مسلمان
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها آبادان،میز مشاوره پیش جلسات همایش الگوی سوم زن مسلمان ،مورخ ۳ مردادماه ۱۴۰۳ برگزار گردید .
*در این جلسه دو مقاله :
ـ راهکارهای دستیابی به الگوی سوم زن مسلمان در عرصه سیاسی اجتماعی در بیانات مقام معظم رهبری (حفظه الله)
ـ تبیین تاثیر فرایندهای آموزشی در مدارس بر شکل گیری هویت دختران نوجوان پایه هشتم شهرستان آبادان
توسط استاد سرکار خانم فرهمند در حضور طلبه پژوهشگر مورد بررسی قرار گرفت و نکات اصلاحی بیان گردید.
میز مشاوره به عنوان پیش جلسه همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها ،آبادان ،میز مشاوره به عنوان پیش جلسه همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان با حضور اساتید مرتبط با عنوان هر مقاله مورخ 20 تیرماه 1403 در کتابخانه مدرسه برگزار گردید .
در این برنامه که به صورت انفرادی با طلاب پژوهشگر انجام گردید ،موارد ذیل مورد بررسی قرار گرفت :
ـ بررسی فیش مطالب جمع آوری شده
ـ ساختار بندی
ـ پاسخ به ابهامات تدوین مقاله
جلسه دوم بازبینی با مهلت 30 روزه (13 مرداد ماه 1403) جهت اصلاح موارد ذکر شده در جلسه اول میز مشاوره برگزار خواهد شد.
میزه مشاوره ویژه مقالات همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها ،آبادان ،میز مشاوره به عنوان پیش جلسه همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان با حضور اساتید مرتبط با عنوان هر مقاله به صورت مجازی مورخ 19 تیرماه 1403 در بستر سامانه قرار برگزار گردید .
در این برنامه که به صورت انفرادی با طلاب پژوهشگر انجام گردید ،موارد ذیل مورد بررسی قرار گرفت :
ـ بررسی فیش مطالب جمع آوری شده
ـ ساختار بندی
ـ پاسخ به ابهامات تدوین مقاله
میز مشاوره ویژه مقالات همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها ،آبادان ،میز مشاوره به عنوان پیش جلسه همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان با حضور اساتید مرتبط با عنوان هر مقاله مورخ 18 تیرماه 1403 در کتابخانه مدرسه برگزار گردید .
در این برنامه که به صورت انفرادی با طلاب پژوهشگر انجام گردید ،موارد ذیل مورد بررسی قرار گرفت :
ـ بررسی فیش مطالب جمع آوری شده
ـ ساختار بندی
ـ پاسخ به ابهامات تدوین مقاله
جلسه دوم بازبینی با مهلت 30 روزه (13 مرداد ماه 1403) جهت اصلاح موارد ذکر شده در جلسه اول میز مشاوره برگزار خواهد شد.
کارگاه مهارت افزایی تاریخ شفاهی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ ابادان کارگاه مهارت افزایی تاریخ شفاهی به صورت عملی با انجام مصاحبه حضوری با حضور سرکار خانم سناء یلالی ( از نویسندگان کتب دفاع مقدس و اردوهای جهادی دانشجویی) در تاریخ 18 تیرماه 1403 برگزار گردید.
میزه مشاوره ویژه مقالات همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها ،آبادان ،میز مشاوره به عنوان پیش جلسه همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان با حضور اساتید مرتبط با عنوان هر مقاله مورخ 16 تیرماه 1403 به صورت مجازی در بستر سامانه قرار برگزار گردید .
در این برنامه که به صورت انفرادی با طلاب پژوهشگر انجام گردید ،موارد ذیل مورد بررسی قرار گرفت :
ـ بررسی فیش مطالب جمع آوری شده
ـ ساختار بندی
ـ پاسخ به ابهامات تدوین مقاله
جلسه دوم بازبینی با مهلت 30 روزه (13 مرداد ماه 1403) جهت اصلاح موارد ذکر شده در جلسه اول میز مشاوره برگزار خواهد شد.
کارگاه مهارت افزایی رویکرد تحلیلی در مواجه با نوشتارهای فضای مجازی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (سلام الله علیها)،آبادان، کارگاه مهارت افزایی رویکرد تحلیلی در مواجه با نوشتارهای فضای مجازی توسط سرکار خانم مرجان آزادی مورخ ۴ اردیبهشت ماه برگزار گردید.
در کارگاه مذکور با تاکید بر موضوع مواجه با سلسله نوشتارهایی که در فضای مجازی دیده میشود با نگاهی فراتر از یک مخاطب عام بررسی شود و از نشر بدون تامل مطالب جدا خودداری گردد .
یک نمونه به عنوان تمرین با مشارکت طلاب مورد بررسی قرار گرفت .جلسه با هدایت و ایجاد چالش در برخورد با برخی کلمات در نمونه ارایه شده و سیر نوشتار و غرض اصلی نمونه برای درک برخی مفاهیم جعلی در ذهن مخاطب ادامه یافت.
کارگاه مهارت افزایی پژوهشی تاریخ شفاهی دفاع مقدس
به همت معاونت پژوهش ، کارگاه مهارت افزایی پژوهشی تاریخ شفاهی دفاع مقدس مورخ 8 اسفند ماه 1402 در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها برگزار گردید.
در این نشست موارد ذیل مورد مطرح گردید :
پرسش مهم از مادران و خانواده شهدا ، مرحله به مرحله
فضای خانه قبل و بعد شهید مورد نظر
وقت شناس بودن ف اجازه قبلا از میهمانی رفتن ، به همراه داشششتن هدیه
در بین صحبتها سوال ها و نکات ریز پرسیده شود .
محدود نکردن خود به جلسات
نپرسیدن سوالات طولانی
طولانی نکردن مصاحبه هنگام بیماری و خستگی و موکول کردن آن به وقت دیگر
استفاده از استعاره های روان برای خوش خوان شدن نوشته
و …
کارگاه مقاله نویسی ویژه همایش الگوی سوم زن مسلمان
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا ـسلام الله علیهاـ آبادان،کارگاه مقاله نویسی ویژه همایش الگوی سوم زن مسلمان ، با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای موسوی باردئی ( از قم مقدسه) در تاریخ 5 اسفند 1402برگزار گردید .
*خلاصه مباحث ارائه شده:
ـ نقد و بررسی موضوعات و عناوین طلاب شرکت کننده
ـ نحوه شروع مقاله نویسی
ـ توضیح ارکان مقاله: صورت مسئله،چکیده ، کلید واژه ، مقدمه
ـ نحوه استخراج سوالات فرعی
ـ پیشینه ، اهمیت و ضروت، نتیجه گیری
کارگاه با نوشتن بیان مساله توسط طلاب و ارزیابی آن توسط استاد دوره به پایان رسید.
دوره کارگاهی مهارت افزایی پژوهشی "مقاله پایانی"
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان دوره کارگاهی مهارت افزایی پژوهشی “مقالات پایانی” ویژه طلاب مقطع سطح 2 توسط استاد حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید احمد موسوی باردئی( از قم مقدسه) در تاریخ 5 اسفند 1402 برگزار گردید.
دوره کارگاهی تدوین و نگارش پایان نامه
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان دوره کارگاهی تدوین و نگارش پایان نامه ویژه طلاب مقطع سطح 3 توسط حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید احمد موسوی باردئی ( از قم مقدسه ) در تاریخ 4 بهمن ماه 1402 برگزار گردید.
کارگاه مهارت افزایی پژوهشی موضوع شناسی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کارگاه مهارت افزایی پژوهشی “موضوع شناسی” از سلسله کارگاه های مهارت افزایی مقاله نویسی ویژه نشر با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر مولوی وردنجانی در تاریخ 19 بهمن ماه 1402 برگزار گردید.
کارگاه مهارت افزایی پژوهشی " آشنایی با مبانی روش تحقیق"
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان،کارگاه مهارت افزایی پژوهشی ” آشنایی با مبانی روش تحقیق” از سلسله کارگاه های مقاله نویسی ویژه نشر در مجلات علمی توسط استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر مرتضی مولوی وردنجانی در تاریخ 10 بهمن ماه 1402 برگزار گردید.
کارگاه مهارت افزایی پژوهشی منبع شناسی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراءـ سلام الله علیها ـ آبادان، کارگاه مهارت افزایی پژوهشی منبع یابی ( منابع دیجیتال کتابخانه ای) از سری سلسله کارگاه های مهارت افزایی تدوین مقاله ویژه نشر در مجلات علمی در تاریخ 4 بهمن ماه 1402 توسط استاد گرامی سرکار خانم فروغ فرهمند در بستر فضای مجازی ( قرار) برگزار گردید.
کارگاه مهارت افزایی "منبع یابی (با محوریت سایت ها و منابع دیجیتال)"
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراءـ سلام الله علیها ـ آبادان اولین کارگاه مهارت افزایی “منبع یابی (با محوریت سایت ها و منابع دیجیتال) از سلسله کارگاه های مقاله نویسی ویژه نشر در تاریخ 1402/10/05توسط استاد گرانقدر سرکار خانم فروغ فرهمند در بستر فضای مجازی برگزار گردید.
دومین کارگاه مهارت افزایی " موضوع یابی علمی"
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ در راستای توانمندسازی طلاب در تدوین مقالات ویژه نشر دومین کارگاه مهارت افزایی ” موضوع یابی علمی” با تدریس استاد گرانقدرسرکار خانم راضیه تبریزی زاده (از تهران) در تاریخ 1402/09/21در بستر فضای مجازی( قرار) برگزار گردید.
کارگاه مهارت افزایی " موضوع یابی علمی"
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ در راستای توانمندسازی طلاب در تدوین مقالات ویژه نشر سلسله کارگاه های مهارت افزایی پژوهشی در بستر فضای مجازی تا پایان سال 1402برگزار می گردد.
کارگاه مهارت افزایی ” موضوع یابی علمی” با تدریس استاد گرانقدرسرکار خانم راضیه تبریزی زاده (از تهران) از جمله اولین کارگاه از سری مجموعه این کارگاه ها می باشد که در تاریخ 1402/09/19در بستر برنامه قرار برگزار گردید.
کارگاه مهارت افزایی پژوهشی " خلاصه نویسی"
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کارگاه مهارت افزایی پژوهشی ” خلاصه نویسی” توسط استاد گرامی سرکار خانم فروغ فرهمند در تاریخ 1402/09/07برگزار گردید.
" تبدیل فیش به متن اصلی مقاله "
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کارگاه مهارت افزایی ” تبدیل فیش به متن اصلی مقاله ” توسط سرکار خانم فروغ فرهمند در تاریخ 16 آبان 1402 برگزار گردید.
وبینار؛ ارسال مقالات جهت چاپ درنشریات علمی معتبر
معاونت پژوهش استان خوزستان باهمکاری مدرسه علمیه فاطمه الزهراء سلام علیها آبادان برگزار می نماید؛
💠وبینار؛ ارسال مقالات جهت چاپ درنشریات علمی معتبر
🔸استاد ارائه دهنده؛ جناب آقای دکتر سید مهدی حسینی ( رئیس اداره نشریات مرکز مدیریت)
📜ویژه اساتید و طلاب سراسر استان خوزستان
✉️دعوت از علاقمندان در سراسر استان
📅روز شنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۲
🕙ساعت۱٠:۳٠ الی ۱۲
🌐لینک حضور مجازی در نرم افزارbigblue
کارگاه مهارت افزایی پژوهشی " شیوه تدوین مقالات علمی"
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کارگاه مهارت افزایی پژوهشی ” شیوه تدوین مقالات علمی” در تاریخ25 مهرماه 1402 توسط معاون پژوهش سرکار خانم زکیه فیاضی برگزار گردید.
کارگاه مهارت افزایی پژوهشی منبع شناسی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کارگاه مهارت افزایی پژوهشی ” منبع شناسی ” در تاریخ 18مهرماه 1402 توسط سرکار خانم زکیه فیاضی برگزار گردید.
کارگاه مهارت افزایی مقاله نویسی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کارگاه مهارت افزایی پژوهشی ” مقاله نویسی ” در تاریخ 11 مردادماه 1402 توسط استاد بزرگوار سرکار خانم زهره امیدی پور در بستر سامانه قرار برگزار گردید.
کارگاه سوژه یابی در تاریخ شفاهی شهدا
به همت معاونت پژ<هش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کارگاه مهارت افزایی پژوهشی در زمینه تاریخ شفاهی شهدا با محوریت سوژه یابی در تاریخ 10 خرداد 1402 توسط جناب آقای قلی گشتی ( ریاست حوزه هنری آبادان) برگزار گردید.
آموزش تکنیک های سوژه یابی در تاریخ شفاهی شهدا
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیهاـ آبادان کارگاه پژوهشی مهارت افزایی در زمینه تاریخ شفاهی شهدا با حضور جناب آقای شهریار قلی گشتی ( ریاست حوزه هنری آبادان) در تاریخ 8 خرداد 1402 جهت آموزش تکنیک های سوژه یابی در تاریخ شفاهی شهدا به صورت مجازی در سامانه قرار برگزار گردید.
کارگاه تکنیک های مصاحبه در تاریخ شفاهی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها آبادان کارگاه پژوهشی مهارت افزایی در زمینه تاریخ شفاهی شهدا با حضور جناب آقای محمد قاسمی (از تهران) در تاریخ 5 خرداد 1402 جهت آموزش تکنیک های مصاحبه در تاریخ شفاهی برگزار گردید.
کارگاه منبع یابی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کارگاه مهارت افزایی منبع یابی با قابلیت جستجوی مقالات در google scholar و آشنایی با نحوه جستجوی منابع در کتابخانه ها در تاریخ 1 اسفند 1401 در کتابخانه مدرسه علمیه آبادان برگزار گردید.
کارگاه پژوهشی " پیش نویسی مقالات در سایت "
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کارگاه مهارت افزایی پیش نویسی مقالات در سایت در تاریخ 26 بهمن ماه 1401 توسط طلبه گرامی سرکار خانم راحله غروی در راستای افزایش توانمدی سئوکاران مدرسه علمیه آبادان و خرمشهر در کتابخانه مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان برگزار گردید.
دوره کارگاهی سئو حرفه ای " کنشگری پژوهشگران در فضای مجازی"
دوره کارگاهی کنشگری پژوهشگران در فضای مجازی( سئو حرفه ای) توسط مدرسه علمیه عالی فاطمه الزهراء- سلام الله علیها- آبادان برگزار شد. این دوره با همت مدیریت محترم مدرسه علمیه عالی فاطمه الزهراء- سلام الله علیها- آبادان سرکار خانم زهرا مرادی اندیش و حمایت های جناب آقای نصاری ( رئیس اداره تعاملات و ارتباطات پژوهشی حوزه های علمیه خواهران) وباحضور ۱۸ طلبه از شهرهای تبریز؛شوشتر؛خرمشهر وآبادان به صورت حضوری در تاریخ ۶و۷بهمن ماه برگزارگردید.
جناب آقای علیرضا آزادوار(سئو مستر سایت گلدون) استاد محترم دوره؛ به آموزش تکنیک های حرفه ای در زمینه نشر محتوای سئو شده در فضای مجازی پرداختند. حضور طلاب آموزش دیده و کارآمد جهت تهیه مطالب و نشر معارف اسلامی در فضای مجازی از اهداف معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی فاطمه الزهراء- سلام الله علیها- آبادان در این دوره دو روزه بود.
کارگاه سئو حرفه ای ( search console)
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کارگاه مقدماتی سئو حرفه ای ( search console) توسط استاد جناب آقای آزادوار در بستر سامانه قرار در تاریخ 17 دیماه 1401 برگزار گردید.
كارگاه مهارت افزايي پژوهشي" منبع يابي در فضاي مجازي و نرم افزارها "
كارگاه مهارت افزايي پژوهشي ” منبع يابي در فضاي مجازي و نرم افزارها “ توسط استاد سركار خانم فروغ فرهمند در تاريخ 20 آذرماه 1401 در سالن اجتماعات مدرسه علميه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله عليها ـ آبادان برگزار گرديد.
کارگاه پژوهشی " کنترل حواس پرتی حین مطالعه "
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی کارگاه پژوهشی ـ عملی ” کنترل حواس پرتی حین مطالعه ” توسط استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا یوسف زاده در تاریخ 26 آبان 1401 در بستر فضای مجازی سامانه قرار ، با حضور طلاب سطح 2 و 3 مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان برگزار گردید.
کارگاه موبایل گرافی (عکاسی با موبایل)
کارگاه موبایل گرافی (عکاسی با موبایل)
برگزاری کارگاه آموزشی موبایل گرافی(عکاسی با موبایل) به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) ابادان. این کارگاه مجازی در بستر پیام رسان ایتا و از روز 8 فروردین 1401 به مدت 8 جلسه برگزار شد.
کارگاه پژوهشی تولید محتوا در فضای مجازی
کارگاه کنشگری پژوهشگران در فضای مجازی (با رویکرد تولید محتوا)
کارگاه علمی- پژوهشی «تولید محتوا در فضای مجازی» با حضور استاد جناب آقای محمد نصاری، به مدت دو روز چهارشنبه و پنجشنبه 6 و 7 بهمن ماه به صورت حضوری برای طلاب و اساتید از سایر مدارس استان خوزستان و به صورت مجازی برای گروه نویسندگی بینا «باشگاه یادداشت نویسی اسلامی» با هدف آموزش و حرفه ای کردن خواهران طلبه در امر پژوهش و تولید محتوا در فضای مجازی در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء سلام الله علیها آبادان برگزار گردید.
اقای نصاری کارشناس فعالیت ها و تشکل های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران و مدرس رسانه، در اولین روز کارگاه، یکی از مهم ترین اهداف برگزاری کارگاه را، حرکت در مسیر منویات رهبری در جهاد تبیین بیان نموده و گفتند: در راستای این کارگاه دو هدف آموزش و انگیزش برنامه ریزی شده است. برای اینکه کسی پژوهشگر حرفه ای شود باید ابزار آن را خوب یاد گرفته و نگاه جدی به آن ها داشته باشد.
ایشان تصریح کردند: در تولید محتوا باید دانست که فضای مجازی، فضای چند هویتی است و فرد میتواند با استفاده از یک هویت جدید و با توجه به طرز فکر مخاطب، مطالبی که مبنای الهی و دینی دارد را نشر دهد و باید در فضای مجازی، تقوا رعایت شود تا شالودۀ روح و روان خراب نشود. همچنین بنا به تعبیر مقام معظم رهبری مد ظله العالی باید در فضای مجازی آرایش جنگی گرفت؛ برای این کار باید کلیدواژه مناسب آورده، چگالی کلیدواژه، وزن کلیدواژه نیز لحاظ شود. ایشان یادآور شدند که در این راستا فرد باید مهارت جستجوی پیشرفته و فوق پیشرفته را یاد بگیرد تا با عمق بیشتری کار پژوهشی را نجام دهد.
استاد نصاری در روز دوم کارگاه بیان کردند: ویژگی های پژوهش مطلوب شامل عمیق بودن استنتاجات، ریزبینی و توجه به نکات و جزئیات، معتبر بودن محتوای مورد تحقیق، انبوه بودن منابع، تعداد خروجی بیشتر، تعداد موضوعات (وسعت استنتاج)، تحقیق گروهی، جامعیت در تحقیق، ارتباط یابی بین نظرات (تدوین)، قدرت مانور در مولفه های عمیق (چه کسی، چقدر، چگونه، چه موقع) است.
کارشناس فعالیت ها و تشکل های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران در ادامه تصریح کرد: برای اینکه موتور پیمایش کاوش و رباط، متن شما را به صورت خزنده بپذیرد؛ باید پرسنل مخاطب را شناسایی کنید و بعد تولید محتوا کنید. پرسنل مخاطب یعنی اینکه تفکر مخاطب باید در نظر گرفته شود، مخاطبان طرز فکرهای مختلف دارند و باید در تولید محتوا با ابتکار و نوآوری این امر لحاظ شود.
ایشان در ادامه آنچه که در طول کارگاه به طلاب آموزش داده بودند را به صورت عملی اجرا نمودند.
این کارگاه در4 جلسه تئوری و 4 جلسه عملی برنامهریزی شده که ان شاءالله فراگیران در پایان خواهند توانست به تولید، فرآوری و انتشار محتوا در فضای مجازی با اهداف تعیین شده بپردازند.
کارگاه مقاله نویسی
کارگاه مقاله نویسی
این کارگاه با ارائه سرکا خانم شریفه البوغبیش پنجشنبه ۲۶ اذر از ساعت ۸ تا ۱۲ بزرگوار سرکار در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) ابادان برگزار می شود. برگزاری این کارگاه به همت معاونت پژوهش مداری علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) ابادان و فاطمیه اروند و به مناسبت هفته پژوهش بود.
سرکار خانم آلبوغبیش به تببین و اموزش محورهای یک مقاله علمی، شیوه ارزیابی یک مقاله پرداختند. بیش از 60 طلبه در این کارگاه حضور داشتند.
کارگاه علمی- پژوهشی « یادداشت نویسی علمی»
کارگاه علمی- پژوهشی « یادداشت نویسی علمی» با حضور استاد ابوالفضل هادی منش، روز چهارشنبه 3 شهریور در سامانه سیما با حضور طلاب و اساتید برگزار گردید.
این مجموعه کارگاهها با هماهنگی و مشارکت معاونت های پژوهش مدارس علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) ابادان و مرند، کوثر بندر لنگه ، موسسه اموزش عالی الزهراء(سلام الله علیها) تبریز و با همکاری معاونت پژوهش استان هرمزگان برای اولین بار جهت ارتقاء مهارت های پژوهشگری طلاب با هدف تولید محتوا در فضای مجازی برگزار می شود.
این گروه سومین کارگاه مشترک خود« یادداشت نویسی علمی» در حوزههای علمیه خواهران، مبنی بر تولید محتوی را با موفقیت برگزار نمودند.
استاد هادی منش مدرس مجرب پژوهش و نویسندگی، مجری بیش از 35 کارگاه نویسندگی، و صاحب بیش از 260 کتاب، در اولین جلسه از کارگاه خود به هنر نویسندگی، مهارت یادداشت نویسی و انگیزه نوشتن اشاره کرده و این کارگاه را فرصتی برای شکوفایی استعداد و زمینه ای برای حضور طلاب در فضای مجازی عنوان کردند.
استاد در این کارگاه، تولید محتوا را به اهمیت نوشتن از دانسته های خود اشخاص ارتباط داده و هنر نویسندگی معرفی کردند ایشان برای تولید محتوا به شرح تکنیک ( چرا و چون) پرداخته و فرمودند: این تکنیک سبب نشاط علمی و ایجاد تحول می کند. هرچند اقتضائات زمان فرق کرده اما تولید فرق نکرده ، در ازای تغییر زمان و اقتضائات، دانش طلاب نیز افزایش یافته است. دکتر هادی منش در ضمن شرح یادداشت های علمی کوتاه، اهداف و انتظارات آن را نیز برای شرکت کنندگان تبیین نمودند.
این کارگاه در8 جلسه برنامه ریزی شده که ان شاءالله فراگیران در پایان خواهند توانست به نوشتن یادداشت علمی کوتاه در فضای مجازی و اهداف تعیین شده بپردازند.
کارگاه نویسندگی
برگزاری کارگاه نویسندگی
این کارگاه مجازی با مشارکت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) ابادان و اداره رسانه و روش های نوین تبلیغ از 16 اردیبهشت طی 6 جلسه برگزار شد. در این کارگاه 150 نفر از طلاب سراسر کشور با حضور استاد سرکار خانم مریم میرزایی نویسنده و مدرس ادبیات داستانی شرکت کردند.
سرفصل های ارائه شده در این کارگاه عبارتند از: 1- هدف از نوشتن، 2- چرا بنویسیم، 3- برای چه کسی بنویسیم، 4- چگونه بنویسیم ، 5- تعریف نویسنده و نویسندگی، 6- قدرت واژه و کلمه، ۷- ویژگی یک نویسنده، ۸- لوازم نویسندگی، 9- اعتماد به نفس در نویسندگی، ۱۰.-ذهن پروری، 11- معیار متن خوب، ۱۲-تفاوت قصه و داستان، ۱۳- چگونگی خلق شخصیت.
کارگاه گزارش نویسی و خبر نویسی
برگزاری کارگاه گزارش نویسی و خبر نویسی
این کارگاه با همکاری معاونت پژوهش مدارس علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها )آبادان و کوثر بندر لنگه با حضور جناب اقای محمد رضا سلیمی رییس اداره رسانه و روش های نوین تبلیغ در حال برگزاری است. این کارگاه اموزشی از 20 تیر و به صورت مجازی در بستر سامانه سیما آغاز شد.
هدف از این کارگاه، آشنایی با مهارت گزارش نویسی، انواع خبر و گزارش ها، ارتباط با رسانه ، اصول و مهارت های مصاحبه خبری است.
کارگاه «کاربرد فناوری در تحقیق و پژوهش» در سامانه سیما
برگزاری کارگاه «کاربرد فناوری در تحقیق و پژوهش» در سامانه سیما
این کارگاه برای اولین بار با همکاری معاونت پژوهش مدارس سطح ۲ فاطمه الزهرا(سلام الله علیها )آبادان و مرند حضرت رقیه(سلام الله علیها ) رامهرمز و موسسه آموزش عالی الزهرا(سلام الله علیها ) تبریز، جهت ارتقای مهارت های پژوهشگری طلاب برگزار و با حضور جناب اقای محمد نصاری مدیر پایگاه پویش شد.
هدف از این کارگاه، آشنایی با عرصه فناوری نوین و استفاده از روش های نوین و نرم افزارهای محتوایی و کاربردی در عرصه پژوهش برای طلاب است.
در این کارگاه مسئول سامانه های معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران به انواع پژوهش سنتی و ماشینی اشاره کرده و مزایا و معایب هر کدام را مطرح کرد.
مدیر پایگاه پویش حوزه های خواهران در ادامه افزود: طلبه محقق باید قدرت مانور در مولف های چه کسی، چگونه، چقدر و چه موقع را داشته باشد و اکنون با نزدیک شدن به ایام غدیر بهترین مرحله برای شروع طلاب پژوهشگر است.
وی در ادامه به بحث انواع نرم افزارهای دسکتاپی (جامع الاحادیث، تفاسیر و…)، ابری ( گوگل داک، وان نوت، پژوهه، پژهیار)، اپلیکیشن (قابلیت نصب در گوشی) اشاره کرد و افزود: طلاب باید مهارت استفاده از این نرم افزارها را داشته باشند.
برگزاری کارگاه علمی- پژوهشی « قدم به قدم از میل و آرزو تا عزم و اراده در تولید محتوا»
برگزاری کارگاه علمی- پژوهشی « قدم به قدم از میل و آرزو تا عزم و اراده در تولید محتوا»
کارگاه چهارم از سلسله کارگاههای کارگاههای تربیت مربی با رویکرد تولید محتوا در فضای مجازی با مشارکت معاونت پژوهش پنج حوزه علمیه با حضور استاد محمد جواد قسوری روز پنج شنبه 2 اردیبهشت در سامانه سیما با حضور طلاب و اساتید برگزار گردید.
این مجموعه کارگاهها با هماهنگی و برنامه ریزی بین راهبری پژوهشی مرکز مدیریت با5مدرسه منتخب کشوری از سطح 2 و3 برای اولین بار جهت ارتقاء مهارت های پژوهشگری طلاب با هدف تولید محتوا در فضای مجازی برگزار می شود.
معاونین پژوهشی مدارس فاطمه الزهراء(علیها السلام) آبادان و فاطمه الزهرا (علیها السلام) مرند، الزهراء(علیها السلام) فریدن، الزهرا (علیها السلام) تبریز (سطح 3) و کوثر بندر لنگه با همکاری و مشارکت مطلوب، چهارمین کارگاه « قدم به قدم از میل و آرزو تا عزم و اراده در تولید محتوا» را در حوزههای علمیه خواهران، مبنی بر تولید محتوی را با موفقیت برگزار نمودند.
استاد قسوری پشتیبانی و مشاوره تیم های تحقیقاتی، در کارگاه چهارم به تبییین سیتم Ras از فواید ثبت اهداف پرداخته و راهکار تقویت سیستم مغزی و ذهنی را هدف نویسی بیان کردند؛ ایشان در ادامه به بایسته های هدف نویسی پرداخته و قویترین تکنیک مشاوره ( تکنیک سفر به آینده) را برای حاضران شرح دادند. استاد افزودند این تکنیک نوعی رویاپردازی در قالب سه محور« شرح وضعیت، تشکر از کارهای خوب، تشکر از ترک کارهای بد» انجام گرفته و زمینه ساز موفقیت و رسیدن به اهداف تعیین شده خواهد بود. در پایان کارگاه امروز، استاد قسوری بعد از پاسخ دادن به سوالات طلاب برای کارگاه بعد خواستار انجام این تکلیف شدند.
برگزاری سیر مطالعات اندیشه های شهید آوینی(1)
برگزاری سیر مطالعات با موضوع«غرب شناسی از دیدگاه شهید آوینی»
این سیرمطالعاتی بر مبنای کتاب «توسعه ومبانی تمدن غرب» شهید اوینی، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) به صورت مجازی، اسفند ماه در تالار پژوهشی مدرسه در سامانه مدرس برگزار شد. در این سیر که در قالب کارگاه اموزشی 10 ساعته است . جناب اقای دکتر محمد رضا وحیدزاده نویسنده، شاعر و مدرس دانشگاه از تهران به تشریح اندیشه های شهید آوینی در این موضوع می پردازند.
این سیر ویژه اعضای هسته های پژوهشی است.