کارگاه مهارت افزایی مقاله نویسی(ساختار و منبع یابی)
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا-سلام الله علیها-در تاریخ 24 مهر ماه 1403، کارگاه مقالهنویسی(ساختار و منبع یابی)، با حضور سرکار خانم فروغ فرهمند هارمی برگزار گردید. این کارگاه به منظور ارتقاء مهارتهای علمی طلاب و آشنایی با فرآیندهای مقالهنویسی طراحی شده بود و طی آن مباحث مهمی مطرح شد که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.
1. ترغیب طلاب به مقالهنویسی و اهمیت آن
در آغاز جلسه، خانم فرهمند هارمی به اهمیت مقالهنویسی در فرآیند یادگیری و پژوهش پرداخته و تأکید کردند که نوشتن مقاله نه تنها به تقویت تفکر تحلیلی و انتقادی طلاب کمک میکند، بلکه فرصتی برای ارائه نظرات، تحقیقات و یافتههای ایشان به جامعه علمی فراهم میآورد. ایشان بیان کردند که مقالهنویسی تواناییهای ارتباطی و نگارشی طلاب را نیز تقویت میکند و آنها را در مسیر تحصیلات عالیه یاری میدهد.
2. بیان ساختار مقاله
در این بخش از کارگاه، خانم هارمی ساختار رایج مقالات علمی را تشریح کردند. ایشان توضیح دادند که هر مقاله معمولاً شامل مقدمه، بیان مسئله، سوالات تحقیقاتی، متن اصلی، نتیجهگیری و منابع است. این ساختار به خواننده کمک میکند تا به راحتی به محتوای مقاله دسترسی پیدا کند.
3. نحوه نوشتن عنوان از دل موضوع
در ادامه، به نحوه انتخاب و نگارش عنوان مقاله پرداخته شد. خانم هارمی تأکید کردند که عنوان باید به روشنی محور اصلی مقاله را نشان دهد و به گونهای باشد که توجه خواننده را جلب کند. به طلاب توصیه شد که از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع استفاده نمایند تا عنوان بهطور دقیق معرف محتوای مقاله باشد.
4. تبیین انواع مقالههای مسابقه رشد
در این کارگاه، انواع مختلف مقالات مد نظر در مسابقه رشد مورد بررسی قرار گرفت. شامل:
- مقالات پژوهشی: بر اساس تحقیقات میدانی یا کتابخانهای.
5. نحوه منبعیابی
منبعیابی یکی از مراحل کلیدی در نگارش مقاله است. خانم هارمی ابزارها و روشهای مختلف جستجو و استفاده از منابع معتبر را به طلاب آموزش دادند و بر اهمیت انتخاب منابع معتبر و قابل اعتماد تأکید کردند.
6. انواع منابع
در طول کارگاه، به بررسی انواع منابع اطلاعات علمی پرداخته شد. این منابع به دو دسته اصلی تقسیم میشوند:
- منابع اولیه: مقالات و مطالعات اصلی.
- منابع ثانویه: کتابها و مقالات مروری.
7. معرفی انواع سایتها و کتابخوانها
برای دانلود مقالات و دسترسی به منابع علمی، خانم هارمی چندین وبسایت معتبر از جمله Google Scholar، ResearchGate، و JSTOR را معرفی کردند. همچنین، ابزارهای کتابخوانی آنلاین مانند Kindle و Libby برای دسترسی آسان به کتابها و مقالات ذکر شدند.
8. نحوه فیشنویسی
در این بخش، تکنیکهای فیشنویسی به طلاب آموزش داده شد. فیشنویسی به طلاب کمک میکند تا نکات و اطلاعات مهم را به صورت منظم یادداشت کنند و از آنها در مراحل بعدی نوشتن مقاله استفاده کنند.
9. چارت اصلی مقاله
خانم هارمی چارت اصلی مقاله را به تفصیل بیان کردند که شامل مقدمه، بیان مسئله، سوالات تحقیقاتی، متن اصلی، نتیجهگیری و منابع میباشد. این چارت به طلاب کمک میکند تا ساختار مقاله خود را به درستی تنظیم کنند.
10. تعریف و نحوه نوشتن طرح اجمالی
خانم هارمی مفهوم طرح اجمالی را دقیقاً تعریف کرده و نحوه نوشتن آن را بیان کردند. ایشان تأکید کردند که طرح اجمالی باید شامل اهداف، سوالات و مراحل تحقیق باشد و به عنوان نقشهای برای نگارش مقاله عمل کند.
11. نحوه نوشتن یکپارچه مقاله
در این بخش، نحوه نوشتن یکپارچه و منسجم مقاله با توجه به ارتباط منطقی بین بخشهای مختلف بررسی شد. طلاب باید قادر باشند ایدههای خود را به شیوهای روان و منطقی ارائه دهند.
12. بیان مختصر نکات ویرایشی
در نهایت، نکات ویرایشی برای ساماندهی به متن مقاله ارائه گردید. این نکات شامل مواردی مانند صحت گرامر، انتخاب لغات مناسب، و نحوه ساخت جملات بود.
13. پاسخ به سوالات طلاب
در پایان جلسه، به چندین سوال مطرح شده توسط طلاب در مورد محتوای کارگاه پاسخ داده شد. این سوالات به طلاب کمک کرد تا بهتر با مباحث مطرحشده آشنا شوند و ابهامات خود را برطرف نمایند.
نتیجهگیری
کارگاه مقالهنویسی برگزار شده با حضور سرکار خانم فروغ فرهمند هارمی، موفق به ایجاد محیطی تعاملی و آموزشی برای طلاب گردید و آنها را با مهمترین اصول نوشتن مقاله آشنا کرد. این کارگاه به یقین میتواند نقطه عطفی در ارتقاء سطح علمی طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا آبادان-سلام الله علیها- باشد.