جلسه کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش(مقاله نویسی)
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا -سلام الله علیها- در تاریخ 17 مهرماه 1403، جلسهای تحت عنوان “کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش(مقاله نویسی)” برگزار شد. هدف از این نشست، آشنایی طلاب با فنآوریهای نوین و استفاده از هوش مصنوعی در پیشبرد پژوهشهای علمی و دینی بود.
جلسه با خوشامدگویی به شرکتکنندگان آغاز شد. در ابتدای جلسه، معرفی و تبیین روند دهمین سری مسابقات رشد که به منظور تشویق طلاب برای شرکت در آن طراحی شده بود، به طریق مطلوبی انجام گردید.محتوای جلسه به گونه ای مطرح گردید که به طلاب این امکان را میدهد تا با بهکارگیری هوش مصنوعی در تحقیقات خود، مهارتهای جدیدی را یاد بگیرند و کارایی پژوهشهای خود را افزایش دهند.
در این جلسه به پنج موضوع کلیدی پرداخته شد:
1. آشنایی با ساختار هوش مصنوعی:
- در این بخش، به توضیح اصول بنیادی هوش مصنوعی و اجزای سازنده آن پرداخته شد. توضیحات شامل تعاریف پایه، الگوریتمها و روشهای یادگیری ماشین بود که به شرکتکنندگان کمک کرد تا با مفاهیم اولیه آشنا شوند.
2. انواع هوش مصنوعی متن نگار:
- به معرفی ابزارها و فناوریهای مختلف هوش مصنوعی متنی پرداخته شد. این بخش بر روی کاربردهای نرمافزارهایی مانند GPT و دیگر مدلهای پردازش زبان طبیعی متمرکز بود که در نگارش و تحلیل متون علمی کاربرد دارند.
3. رعایت اخلاق پژوهشی در استفاده از هوش مصنوعی:
- در این قسمت، بر اهمیت رعایت اصول اخلاقی در پژوهشهای وابسته به هوش مصنوعی تأکید شد. مباحثی از جمله کپیرایت، حق مالکیت معنوی و نحوه استفاده از دادهها به صورت اخلاقی مطرح شد.
4. نحوه استفاده بهینه و خروجی بهتر از هوش مصنوعی:
- راهکارهایی برای دستیابی به نتایج بهتر از هوش مصنوعی ارائه گردید. در این بخش بر توجه به کیفیت دادهها، تنظیمات مدلها و شیوههای تحلیل تأکید شد.
5. اعتبار بخشی به یافتهها و نتایج:
- در این بخش، چگونگی اعتبارسنجی اطلاعات تولید شده توسط هوش مصنوعی و ضرورت بررسی دوباره و تحلیل دقیق نتایج به منظور دستیابی به نتایج درست و قابل اعتماد مورد بحث قرار گرفت.
در پایان جلسه، یک کار عملی با یکی از ابزارهای هوش مصنوعی انجام شد تا طلاب بتوانند تجربیات عملی را نیز کسب کنند. این بخش شامل کار با نرمافزارهای مختلف و نشان دادن نحوه استفاده از قابلیتهای آنها در پژوهشهای علمی بود.
پاسخگویی به سوالات
پس از کار عملی، زمان مناسبی برای پاسخگویی به سوالات طلاب اختصاص داده شد. شرکتکنندگان در این بخش سوالات متنوعی در خصوص کاربردها، چالشها و روشهای استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش مطرح کردند که با دقت و توضیحات مطالب به آنها پاسخ داده شد.
جلسه به خوبی به اهداف خود دست یافت و طلاب اطلاعات جدیدی در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در پژوهشهای علمی و دینی کسب کردند. امید است با تکرار چنین جلساتی، دانش و مهارت طلاب در این زمینه افزایش یابد و آنها بتوانند از این فناوری در تحقیقات خود بهرهبرداری کنند.