دورهمی صمیمانه به مناسبت شب یلدا
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان دورهمی صمیمانه به مناسبت شب یلدا در 28 آذرماه 1403 با طلاب فعال در یکسال گذشته و حضور مدیریت،کادر و اساتید برگزار گردید.
برنامه با نماز جماعت آغاز و با حافظ خوانی و بیان دیدگاه ها در رابطه با غزلیات حافظ،اجرای مسابقه،تقدیر از طلاب فعال مدرسه ادامه یافته و با صرف شام به اتمام رسید.
میزگرد پژوهشی مولفه های ارتباط متعادل الگوهای میان فردی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا -سلام الله علیها - “میزگرد مولفههای ارتباط متعادل در الگوهای میان فردی” با مشارکت طلاب محترمه خانمها کوثرطرفی ،زهراهردانی ، زهرا مقدم و سیده آتناموسوی مورخ 1 آبان ماه 1403 برگزار گردید .
در این میزگرد به چهار عامل کلیدی شامل صداقت، صراحت، احترام و کنترل، پرداخته و مورد بررسی قرار گرفت .
این مولفهها به عنوان ارکان اساسی ارتباطات مؤثر شناخته میشوند و تأثیر عمیقی بر کیفیت روابط انسانی دارند. رفتارهای انسانی بسته به نوع و کیفیت ارتباطی که برقرار میشود، میتواند متغیر باشد.
برخی رفتارها ممکن است به این چهار مولفه پایبند باشند، در حالی که برخی دیگر مانند رفتار پرخاشگرانه از این مولفهها فاصله میگیرند و میتوانند موجب تضعیف روابط شوند. به عبارت دیگر، رفتارهای نامتعادل و مغایر با اصول ارتباطی میتواند آسیبهای جدی به روابط انسانی وارد کند و به بیاعتمادی و تنش دامن بزند. نیاز انسان به ارتباطات، خصوصاً ارتباط مؤثر، یک مسئله اساسی در زندگی اجتماعی او محسوب میشود. وجود ارتباط متعادل میتواند به ارتقاء کیفیت زندگی اجتماعی و فردی کمک کند. در این راستا، خوداتکایی در روابط به ویژه در دوستیها از اهمیت بالایی برخوردار است و باید از وابستگیهای افراطی پرهیز کرد. وابستگی میتواند به آسیبهای عاطفی و اجتماعی منجر شود و در نهایت به کاهش کیفیت روابط کمک کند. مؤلفه مهم دیگری که در ارتباط میان فردی باید به آن توجه کرد، ریشه محبت است. محبت و دوستی نباید بر پایه نیاز و کمبود عاطفی شکل بگیرد، بلکه باید بر اساس احترام و درک متقابل باشد تا رابطه به صورت پایدار و سالم ادامه یابد. برای برقراری ارتباط میان فردی متعادل، استفاده از راهکارهای خاص ضروری است. این راهکارها شامل موارد زیر میباشد:
1. گوش دادن فعال: به معنای توجه کامل به گفتههای طرف مقابل و فهم عمیق احساسات اوست.
2. همدردی: توانایی درک و احساس کردن آنچه دیگران تجربه میکنند، که به تقویت ارتباط کمک میکند. 3. عدم حواس پرتی: توجه به جزئیات گفتوگو و پرهیز از مواردی که ممکن است تمرکز را کاهش دهد.
4. حل و فصل تعارضات: برقراری گفتوگو برای ایجاد توافق و حل مشکلات به صورت سازنده.
5. راهکار دادن: ارائه پیشنهادات مؤثر در مواقع ضروری و حمایت از طرف مقابل.
6. صداقت: اطمینان از اینکه در ارتباطات، راستگویی و صداقت وجود دارد.
7. انعطافپذیری: توانایی سازگاری با تغییرات و نظرات مختلف.
8. عدم قضاوت: برخورد بدون پیشداوری با نظرات و احساسات دیگران.
9. شفافیت: بیان روشن مقاصد و احساسات به طرف مقابل.
10. عدم خودسانسوری: ابراز آزادانه افکار و احساسات بدون ترس از قضاوت. به طور کلی، ایجاد و حفظ ارتباطات مؤثر و متعادل نیازمند توجه به این مولفهها و رفتارهاست. با رعایت این نکات، میتوان به روابطی سالم و پایدار دست یافت.
میزه مشاوره ویژه مقالات همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها ،آبادان ،میز مشاوره به عنوان پیش جلسه همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان با حضور اساتید مرتبط با عنوان هر مقاله مورخ 12 تیرماه 1403 در کتابخانه مدرسه برگزار گردید .
در این برنامه که به صورت انفرادی با طلاب پژوهشگر انجام گردید ،موارد ذیل مورد بررسی قرار گرفت :
ـ بررسی فیش مطالب جمع آوری شده
ـ ساختار بندی
ـ پاسخ به ابهامات تدوین مقاله
جلسه دوم بازبینی با مهلت 30 روزه (13 مرداد ماه 1403) جهت اصلاح موارد ذکر شده در جلسه اول میز مشاوره برگزار خواهد شد.
میزگرد نقد و بررسی با موضوع :نقد اقتصاد جهان و اقتصاد اسلامی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها ،آبادان مورخ 1403/2/18 میزگرد نقد و بررسی با موضوع :نقد اقتصاد جهان و اقتصاد اسلامی برگزار گردید .
ارائه کنندگان؛ معصومه سعیدی تبار، فاطمه یحیی پور، سرور جنامی خلاصه مطالب: اقتصاد به معنای مدیریت خانواده و روابط اجتماعی،روابط اقتصادی را شکل میدهد چون باعث تقسیم کار، وظایف و… میشود. روزانه با اقتصاد سروکار داریم و بدون آن بقا و حیات امکان پذیر نیست. اقتصادهای موجود پاسخگوی نیازهای مردم نیست وهمچنان فقر در حال تو سعه است لذا بادر نظر گرفتن وبه کارگرفتن اقتصاد اسلامی میتوان اقتصاد مطلوب تری داشت که اقتصادی معتدل و مستقل است.
اقتصاد اسلامی، اقتصادی که در چارچوب قوانین اسلامی است. پیونداسلام با اقتصاد = 1)مستقیم(قوانین درباره مالکیت، مجازات مالی و..) 2)غیر مستقیم(اخلاقی، عدم خیانت، رشوه، عدالت، امانت و…) نظر اسلام درباره مال و ثروت: مال در قرآن به خیر و قوام جامعه معرفی میشود. در اصل اسلام مخالف پول پرستی است و اینکه انسان نباید برده پول باشد. اسلام راه اعتدال پیش میگیرد نه افراط نه تفریط. 1)نباید از هر راهی دنبال ثروت برویم. 2)منبع درآمد نباید خواسته و تمایلات مردم باشه باید مصلحت عمومی در نظر گرفته شود. 4 اصل اساسی اقتصاد اسلامی: 1)استفاده درست از نعمت های الهی 2)تاکید برتولید و کار و تلاش وپرهیز از تنبلی 3)بایدها ونبایدها در اقتصاد(عدم ربا_عدم کم فروشی _عدم فروختن معیوب به عنوان سالم) 4)رسیدگی به مردم(زکات_انفاق_صدقه) قانون ارث محرک فعالیت اقتصادی انسان حتی در پیری وعدم تراکم ثروت و تقسیم عادلانه بین افراد را به دنبال دارد. اسلام به رشد تولید و ازدیاد ثروت تاکید دارد چون کشور فقیر اگر دست کمک دراز کند به کشور غنی خواه ناخواه برده و کشور کمک کننده آقا میشود. دیدگاهی به اقتصاد های دیگر اقتصاد مشارکتی :از دید گاه آنان فرد بعد از مدتی خالی از سرمایه میشود وبرای ادامه فعالیت وکسب و کار خود ناتوان می ماند بدون در نظر گرفتن بعد معنوی (ثواب .اجر. پاداش ) در حالی که در اقتصاد اسلامی بخش اعظم آن را انفاق در بر میگیرد اقتصاد سوسیالیستی:محدود شدن تمام ثروت به یک عده خاص در حالی که اسلام به عدالت اجتماعی تاکید دارد اقتصاد سرمایه داری (کاپیتالیسم) ایجاد اختلاف طبقاتی شدید و بلندمدت)
نشست جمع خوانی مجموعه کتب " درس هایی از امام "
به همتمعاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان به مناسبت دهه فجر نشست جمع خوانی مجموعه کتب ” درس هایی از امام “ در تاریخ 17 بهمن ماه 1402 برگزار گردید.
در برنامه مذکور 19 گروه ( 2 نفره از طلاب) بعد از مطالعه کتب به صورت شفاهی به بیان نکات برجسته از هرکتاب پرداختند.
دورهمی علمی ـ طلبگی شب یلدا
سلام ، سلااام😍
سلام به روی ماهت ،پژوهش یارعزیز🥰
ان شاالله که حااالت عااالی باشه✋
به مناسبت شبِ یلدا ، یه دورهمی از طرف معاونت پژوهش حوزه قرار برگزار بشه💞
از شما، گلبانو نازنین ، جهت حضور در این دورهمی دعوت میکنیم😇
یه مهمون خیلی خیلی ویژه هم داریم که با دیدنشون کلی سوپرایز میشی😍😇
منتطر حضور گرمت هستیم🤩
.
.
البته ما این مهمونی کوچولوی خودمونی 🤏 زودتر برگزار میکنیم، که احیانا تداخلی با دورهمی خونوادگی نداشته باشه 😊
دقایقی رو در کنار هم به خوشی میگذرونیم🥰 در کنار اون حلویات و نوشیدنی هم درنظر گرفتیم😃
📆تاریخ؛ ۰۲/۰۹/۲۷
⏰ساعت؛ ۱۵:۳۰الی ۱۹
🏢مکان برگزاری؛ مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا-سلام الله علیها- آبادان، طبقه اول
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
معاونت پژوهش بشدت مشتاق حضور شما پژوهش یار عزیز هست🤩
راستی امیدوارم عمرت هم مثل شب یلدا طولانی باشه🥰
به امید دیدار😉
💌معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه زهرا_سلام الله علیها_ آبادان
دورهمی علمی ـ مهدوی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان دورهمی علمی ـ مهدوی با محوریت تبادل نظر پیرامون مباحث “کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات نوشته علی اصغر رضوانی” و با همراهی استاد بزرگوار سرکار خانم زینب خلیلی در تاریخ 19 مرداد 1402 در بستر سامانه قرار به صورت مجازی برگزار گردید.
دورهمی علمی ـ پژوهشی با موضوع حجاب
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان دورهمی علمی ـ پژوهشی با محوریت موضوع حجاب و تبادل نظر پیرامون کتاب “حجاب شناسی از منظر رهبری ـ حفظه الله ـ ” با همراهی استاد بزرگوار سرکار خانم زینب یارشریفی در تاریخ 18 مردادماه 1402 برگزار گردید.
میزگرد هویت زدایی نوجوانان ایرانی
به همت معاونت پژوهش و طلاب عزیز مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان ، سرکار خانمها؛ هدی فرج اله زاده ، هاجر فجری، لیلا احمدپور،فاطمه نصاری جزیره میزگرد پژوهشی با عنوان ” علل هویت زدایی نوجوانان ایرانی ” در تاریخ 29 آذرماه در جمع طلاب برگزار گردید.
خلاصه مباحث ارائه شده در جلسه:
۱_تحریف تاریخ به وسیله جبهه مخالف و اطلاعات رسانی ضعیف در زمینه تاریخ معاصر و اغراق و بزرگ نمایی توسط انسان های نا آگاه داخلی
۲_ ارائه تصویر زشت و مبتذل از دین توسط اکثر فِرَق و جنبش های نوظهور
۳_تربیت نا صحیح و خلاف رویه اسلامی اکثر خانواده ها بطور عمد یا نا آگاهانه
۴_رفتار بد برخی مذهبی نماها و دلزدگی جوان
میزگرد پژوهشی تاثیر فضای مجازی بر دینداری نوجوانان
میزگرد پژوهشی “تاثیر فضای مجازی بر دینداری نوجوانان “ توسط طلاب گرامی مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ ( سرکار خانمها: فاطمه اسودی،کوثر طرفی، لیلا احمدپور)و ارائه طلبه محترم سرکار خانم هدی فرج اله زاده در تاریخ 17 آبان 1401 برگزار گردید.
خلاصه مطالب ارائه شده:
ـ قرار دادن ملی گرایی در مقابل دین توسط پهلوی
ـ تاثیر جنگ نرم بر فضای جامعه
ـ تولید انیمیشن کودک با محتوای شیطانی و جذاب سازی آن توسط غرب
ـ دوگانگی شخصیت نوجوان در مقابله با ریشه های مذهبی درونی و تهاجم فرهنگی غرب
ـ برخورد نامناسب برخی چهره های مذهبی و کم کاری قشر مذهبی در حوزه فرهنگی و تعامل با جوانان
ـ هتک حرمت و از بین رفتن کرامت انسانی در برخورد گشت ارشاد با کم حجابان
میزگرد: نقش فعالیت های علمی در گسترش فرهنگ غدیر
به مناسبت سالروز عید غدیر خم به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء سلام الله علیها آبادان میزگردی با موضوع «نقش فعالیت های علمی در گسترش فرهنگ غدیر» برگزار شد. این میزگرد در تاریخ 22 تیرماه 1401 به صورت مجازی اجرا شد.
میزگرد سیره رفتاری پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله با اهل کتاب
به مناسبت سالروز مبعث پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء سلام الله علیها آبادان میزگردی با موضوع «سیره رفتاری پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله با اهل کتاب» برگزار شد. این میزگرد در تاریخ 12 اسفندماه 1400 به صورت مجازی اجرا شد.
میزگرد هفته دفاع مقدس 1400
نقش مراجع تقلید و حوزه های دفاع مقدس و بهره گیری از آن در جنگ احتمالی( با تاکید بر جنگ نرم)
این میزگرد در 7 مهر ماه به صورت مجازی و به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) آبادان برگزار شد.
گزیده ای از مباحث ارائه شده:
ـ نیاز به مشارکت و نظارت عملی مراجع در عرصه های فرهنگی ( تاسیس فرهنگ سراهای دینی، نظارت بر سناریوهای دینی صدا و سیما و…)
ـ انتقال مباحث معنوی : شهادت ، دفاع از ارزش ها و.. توسط روحانیت و مراجع
ـ تاثیر بی بدیل صدور بیانیه های مراجع در مقاطع حساس در بین مردم جهت حرکت در مسیر صحیح
ـ حضور تبلیغی و رزمی روحانیت در دفاع مقدس
ـ اثرات همراهی همیشگی روحانیت با مردم در عرصه های مختلف : دلگرمی ، حفظ روحیه، رشد اخلاقی و بصیرتی
ـ محسوس نبودن حضور مردمی مراجع در زمان حاضر برای مردم
ـ دفاع روحانیت مبارز از عقاید و دفع شبهات رزمنده ها در میانه میدان جنگ
ـ سلاح حوزه در دفاع مقدس در جبهه ها: حضور طلاب بصیر، فعال و شجاع
ـ لزوم تقویت قدرت نرم درجنگ نرم( توانایی جذب و انتخاب صحیح)
ـ لزوم یادگیری روش های نوین تبلیغ متناسب با شئونات اسلامی جهت استفاده در جنگ نرم
میزگرد نقش زنان در نهادینه کردن مساله غدیر
میزگرد: نقش زنان در نهادینه کردن مساله غدیر
این میزگرد مجازی به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها)آبادان روز 28 تیرماه برگزار شد. برخی از موارد بیان شده توسط شرکت کنندگان در میزگرد به شرح زیر است:
1- نقش موثر زن در تشویق همسر و فرزندان جهت شرکت در مراسمات و جشنهای متناسب با عید غدیر2 ـ داستان گفتن برای فرزندان برای افزایش ادراک و فهم از دوران کودکی نسبت به واقعه غدیر3ـ تبلیغ و سخنرانی طلاب غیر از بیان فضائل امیرالمؤمنین ـ علیهالسلام ـ در رفع شبهات نسبتبه واقعه غدیر با استناد به کتب معتبر علاوه بر دیدگاه شیعه و بررسی نظرات سایر ادیان و فرق4 ـ ایجاد شور و شادمانی در سطح خانه مثل برگزاری مهمانی و اطعام اهل منزل و برگزاری جشن ویژه اهالی خانه5 ـ الگوگیری از زنان برجسته تاریخ اسلام علیالخصوص حضرت زهرا ـ سلاماللهعلیهاـ و حضرت زینب ـ سلاماللهعلیهاـ در تبلیغ مشارکت زنان در روز غدیر و بیعت با بیعت با امیرالمؤمنین نشان از مشارکت زنان در فعالیتهای مؤثر اجتماعی بودهاست 6 ـ کسب بصیرت توسط خانمها ذر ررابطه با واقعه غدیر7 ـ توجه و اهتمام به روایت ها ودستوراتی که موجب شور و شادمانی در سطح خانه واجتماع شود مانند: برگزاری جشن و میهمانی و اطعام و خوشحال نمودن مومنین 8 ـ تبیین اصل مسآله ولایت امیر مومنان و سایر شاخصه ها 9 ـ داستان غدیر را به همراه اعضای خانواده به شکل یک نمایش اجرانموده و ازخود فیلم تهیه کرده و به عنوان خاطره جذب نماییم 10 ـ انجام بازی های هیجانی و آموزنده نوین که طی آن بچه ها باید رمز بازی را کشف کنند11 ـ آموزش اصل ولایت و امامت و یا لزوم آن برای جامعه بشری برای اعضای خانواده 12ـ ممارست در فعالیت ها (با محوریت ولایت) در طول سال13 ـاستفاده از بعد سخنوری در خانه و خانواده در اجتماع است.
میزگرد راهکارهای چگونگی تعامل حوزه های علمیه و نظام
میزگرد راهکارهای چگونگی تعامل حوزه های علمیه و نظام
این میزگرد مجازی با مشارکت معاونت های پژوهش مدارس علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) آبادان و حضرت رقیه (سلام الله علیها) رامهرمز روز چهارشنبه 19 خرداد برگزار شد. گزیده ای امطالب ارائه شده توسط طلاب در این زمینه :
1-زمینه سازی برای ورود طلاب به محیط های دانشگاهی ، مراکز فرهنگی جهت بهره مندی از دستاوردهای علمی و اخلاقی
2- تربیت متخصصین علوم سیاسی برای پشتیبانی از نظام سیاسی اسلامی، 3- تقویت و تجهیز طلاب به لحاظ امکانات علمی و مهارتی، 4- تربیت مجتهدین برای استنباط قوانین و احکام مورد نیاز نظام اسلامی، 5- تربیت افرادی شاخص، متعهد و توانمند جهت اداره نظام اسلامی، 6- تربیت کارشناس جهت بررسی مشکلات جامعه و اراده راهکار برای رفع آنها
میزگرد « شاخصه های طبلگی امام خمینی (ره) »
میزگرد باعنوان « شاخصه های طبلگی امام خمینی (ره) »
این میزگرد به مناسبت دهه فجر و با همت معاونت پژوهش فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) ابادان روز 19 بهمن به صورت مجازی برگزار شد. برخی از نکات بیان شده در این برنامه: 1- ساده زیستی و دوری از تجملات 2- توجه به معنویات 3- تهذیب نفس 4- نظم در تمامی امور ( شخصی ـ علمی و…) 5- تطابق گفتار و رفتار با سیره پیامبر گرامی اسلام وحضرات معصومین ـ علیهم السلام ـ 6 مطالعه 7- داشتن هدف و روش مشخص8- استفاده از تمامی فرصت ها 9- چند بُعدی بودن در زندگی 10- توجه به ورزش و سلامتی 11- آگاهی نسبت به جریانات روز جامعه و جهان 12- روحیه تواضع در برابر اساتیدشان 13- توجه به کار گروهی
میزگرد چگونه سلیمانی شویم؟؟!!!
میزگرد چگونه سلیمانی شویم؟؟!!!
میزگرد با عنوان «چگونه سلیمانی شویم؟!!» به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همراهان ایشان به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) ابادان روز چهارشنبه 10 دی ماه به صورت مجازی برگزار شد.
در این میزگرد طلاب شرکت کننده با بررسی برخی از ابعاد شخصیت سردار شهید راههایی را برای اقتدا به شهید عزیز بیان کردند.
از جمله شاخصه های سردار شهید که در این میزگرد به آن پرداخته شد عبارتند از :اخلاص در تمامی اعمال؛ راهی برای تقرب به خدا، درک عمیق از حقیقت دنیا و آخرت، ارادت و تمسک به اهل بیت علیهم السلام در تمام مراحل و ابعاد زندگی، ولایتمداری شهید به شکل صحیح و گوش به فرمان رهبر بودن ایشان، سخت کوش و خستگی ناپذیر به گونه ای که از هیچ مشکلی نهراسید و هیچ گاه دچار رخوت و سستی و رکود نشد، نظم و انضباط و دقت سردار سلیمانی در، حضور به موقع در جلسات ، سرعت عمل، دقت عمل و به هنگام بودن که یکی از ویژگی های هر فرمانده نظامی است. بیان تاثیر گذار شهید به گونه ای بود که تحلیلگران روانشناسی این ویژگی ایشان را فوق العاده تاثیر گذار (کاریزماتیک) عنوان کردند، علاقه شهید به فرهنگ و هنر مانند؛ کتابخوانی که یکی از برنامه های همیشگی ایشان بود، اعتدال و میانه روی یکی از مهم ترین ویژگی های ایشان بود به گونه ای که موافقِ هر مسئله ی هم سو با دین و سخن ولایت فقیه و مخالف با مسائل ضد دین بودند، احترام به پدر و مادر و محبت به آن ها، ساده زیستی و از جنس مردم بودن
تریبون آزاد علل رکود علمی - پژوهشی طلاب در دوران کرونا
برگزاری تریبون آزاد با موضوع: «علل رکود علمی - پژوهشی طلاب در دوران کرونا»
این برنامه به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء- سلام الله علیها - آبادان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی روز دو شنبه 26آبان ماه 99 به صورت مجازی برگزار گردید.
در این برنامه، اساتید و طلاب به بیان علل رکود علمی طلاب در دروان کرونا و ارائه راهکار پرداختند.
از جمله علل مطرح شده :1.مبتلا شدن طلاب و یا خانواده آن ها به بیماری،2. سنگینی و مشکل در دروس به علت تحصیل مجازی ،3. کمبود زمان (البته برای برخی طلاب)، 4.عدم وجود دغدغه ی پژوهشی و علمی، 5.عدم برنامه ریزی، 6.تنبلی و عدم پشتکار، 7.حضور در منزل و توقعات خانواده، 8.آسیب های استفاده از تلفن همراه، 9.نپرداختن به موضوعات مورد علاقه در کارهای علمی،10.عدم مطالعه، 11. نداشتن انگیزه، 12. عدم اعتماد به نفس، 13.عدم برنامه ریزی14، . عدم انگیزه پژوهشی، 15.عدم آشنایی با خوبیهای پژوهش
شرکت کنندگان در این برنامه علاوه بر علل این رکود، راهکارهایی نیز برای حل این مسئله ارائه شد از جمله:
1ـ مطالعه روایات و انس با قرآن ( به صورت حقیقی و مستمر)
2- مطالعه در رابطه با زندگی افراد موفق
3ـ برقراری توازن بین خانه و درس و پژوهش
4ـ داشتن نظم در کارها
5ـ اختصاص ساعت مشخص به حضور در خانواده و مطالعه درس
6ـ حفظ انگیزه با تشویق کردن خود به روشهای مختلف
7ـ لزوم پرداختن به امور معنوی در کنار کار علمی
8ـ همکاری و ایجاد گروه های پژوهشی ۳ تا ۵ نفره برای انجام تحقیق جهت سبک شدن کار
9ـ الزام طلاب به تحقیق
10ـ مشورت با افراد حاذق و پرتجربه در مسیر تحقیق
11ـ آموزش نحوه برنامه ریزی شخصی و تکنیک های روانشناسی مدیریت زمان
12ـ مطالعه کتاب کاربردی اعتماد به نفس یا برگزاری کارگاه آن؛ جهت شناخت نقاط ضعف و قوت فرد
13ـ برنامه ریزی کردن یا برگزاری کارگاه مدیریت زمان (کاربردی)
میزگرد معرفی الگوهای ترویج کتابخوانی در جهان
میزگرد معرفی الگوهای ترویج کتابخوانی در جهان
این میزگرد به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) روز پنجشنبه 99/08/22 به صورت مجازی برگزار شد. مطالب ارائه شده موضوعات مطرح شده در میزگرد:
بیان طرح های پیشنهادی مقام معظم رهبری برای رواج کتابخوانی مانند: استفاده از ظرفیتهای مختلف در کشور برای حمایت از کتابخوانی، مطالعه را عادت روزانه قرار دادن، آموزش کتابخوانی از دوره کودکی
طرح های تشویقی جهت رواج کتابخوانی در برخی کشورهای مانند:
کشور سوئد: که در اون اغلب مردم کتابخوانند ؛ استفاده از 90 کتابخانه های سیار با ایستگاه مشخص،290 کتابخانه با 1000شعبه ، 40 کتابخانه دانشگاهی، 3000 کتابخانه خیابانی، 115 کتابخانه بیمارستانی
که ورود عموم به تمام آنها آزاد است.، به راه انداختن کمپین برای ارتقا فرهنگ کتابخوانی، سرمایه گذاری بر کودکان و پرورش نسل کتابخوان.
توکیو ژاپن: مسابقه جهانی جایزه ترویج کتابخوانی ibyy- اساهی برای مؤسسات و گروههای مروج کتابخوانی
از نتایج جالب مسابقه در جهان: 1.طرح و گسترش کتاب خواندن کودکان کشور روسیه سال2001، 2-همه لهستان برای کودکان کتاب می خوانند سال ، 2006 3- افزایش سرانه مطالعه بین کودکان صحرا نشین مغولستانی بواسطه یک کتابخانه سیار
انگلستان: طرح کیوسک مطالعه: با رایج شدن تلفن همراه و کاهش استفاده از کیوسکهای تلفنی ، مردم انگلیس به شرکتهای مخابرات پیشنهاد دادند که به این کیوسکها را به جایی برای گذاشتند کتاب تبدیل کنند به این ترتیب که هر کس کتابی برمیدارد کتاب دیگری جایگزین میکند.
آلمان : طرح* من یک موش کتابخوان هستم* برای رده سنی کودکان و نوجوانان: دانش آموزان سوم تا ششم دبستان میتوانند شش کتاب پیشنهادی در این طرح را که برای این رده سنی جالب و مناسب است ،از کتابخانه محل اقامت خود امانت گرفته و در نهایت نظر خود را با یک نقاشی نشان دهند (این موضوع باعث تقویت قدرت درک دانش آموزان می شود)و این نقاشی ها در نمایشگاهی در کتابخانه های شرکت کننده در این طرح به نمایش گذاشته شده و به بهترین نقاشی جایزه اهدا می شود.
جمهوری اسلامی ایران؛ اگر چه سرانه مطالعه در سرزمین ما پایین هست اما در این بین کارهایی برای افزایش سرانه مطالعه انجام شده است که ان شاء الله موفقیت روزافزون آنها را شاهد باشیم؛ 1- طرح پایتخت کتاب ایران 2- مسابقه تلفنی رنگین کمان در سمنان
میزگرد «بررسی دلایل کینه توزی علیه وصی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله»
برگزاری میزگرد با موضوع بررسی دلایل کینه توزی علیه وصی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله
این میزگرد به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها آبادان روز دوشنبه 31 شهریورماه و به صورت مجازی برگزار شد.
در این میزگرد طلاب شرکت کننده به تبیین علل کینه توزی دشمنان علیه امیر المومنین علیه السلام پرداختند که برخی از علل ذکر شده به شرح زیر می باشد:
1- حسادت اهل قریش نسبت به امام علی علیه السلام از جمله؛ اسلام آوردن ایشان، دلاوری ها، رشادت ها، ازدواج با حضرت زهرا سلام الله علیها وفضلیت ایشان در لیله المبیت، 2- کینه نسبت به حضرت علی علیه السلام به دلیل کشتن پدران و برادرظالم و منافق قرشیان توسط امیرالمؤمنین در غزوات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، 3- اعلام وصی و جانشین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بودن حضرت علی علیه السلام در غدیر خم، 4- بیان فضیلت های امیرالمؤمنین علیه السلام در کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به طور پیوسته، 5- اجرای عدالت توسط حضرت علی علیه السلام و رفاه طلبی مردم جامعه، 6- وجود شبهات و انحرافات گوناگون در سیره زندگی حضرت علی علیه السلام، 7- آگاه بودن دشمنان اسلام نسبت به برتری امام علی علیه السلام نسبت به آنان، البته که با این برتری ها مقابله میکردند و منکر می شدند، 8- عدم تبعیض امام علی علیه السلام میان نژاد ها، عرب و ایرانی
میزگرد پژوهشی نقش دعا و توسل در رفع بیماری ها ، فتنه ها و...
برگزاری میزگرد پژوهشی با موضوع: «نقش دعا و توسل در رفع بیماری ها ، فتنه ها و…»
این میزگرد به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) ابادان و با حضور طلاب به صورت برخط روز چهارشنبه ۹۹/۰۲/۱۰ ساعت ۱۷:۰۰ در سامانه سیما برگزار شد.
میزگرد آثار و برکات حضور حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) در قم
میزگرد آثار و برکات حضور حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) در قم
این میزگرد در راستای شناخت شخصیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و کسب معرفت بیشتر در زیارت در مسیر سفر به قم مقدس مورخ 22 بهمن 98برگزار شد . در این میزگرد طلابی از پایه اول، سوم و چهارم حاضر در اردو با مدیریت استاد محترم سرکار خانم طاهرپوریانی به بحث و گفتگو پرداختند.
موضوعات بررسی شده در این میزگرد:
ورود تشیع به قم از زمان بنی امیه / ورود اشعری ها به قم و تاریخچه آنها / استقبال از حضرت به هنگام ورود / ورود علم از نجف به قم / جایگاه حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ از دیدگاه برخی علما از جمله آیت الله مرعشی ـ رحمه الله علیه ـ و علامه طباطبایی ـ رحمه الله علیه ـ / رشد علمی قم
میزگرد:رابطه امام کاظم (علیه السلام) و حضرت معصومه ( سلام الله علیها )
میزگرد:رابطه امام کاظم (علیه السلام) و حضرت معصومه ( سلام الله علیها )
این میزگرد در راستای شناخت شخصیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و کسب معرفت بیشتر در زیارت در مسیر سفر به قم مقدس مورخ 22 بهمن 98برگزار شد . در این میزگرد طلابی از پایه دوم و پنجم با مدیریت استاد محترم سرکار خانم فیاضی به بحث و گفتگو پرداختند.
میزگرد گستره شناسی انتظار در اندیشه امام خامنه ای ( حفظه الله )
برگزاری میزگرد در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها ابادان
با موضوع 《گستره شناسی انتظار در اندیشه امام خامنه ای ( حفظه الله)》
این میزگرد روز چهارشنبه ۱۳ آذر ماه با حضور طلاب پایه های دوم ، سوم و پنجم و با مدیریت معاونت محترم آموزش سرکار «خانم حسین پور» برگزار شد.دراین میز گرد طلاب به بحث و تبادل نظر حول محور های زیر پرداختند:
۱. آماده سازی برای ظهور
۲.راه حل زمینه سازی ظهور
۳.نقد مباحث مطرح شده
و ارائه راهکار
میزگرد بررسی ظرفیت های پژوهشی طلاب در بخش اول توصیه های بیانیه گام دوم انقلاب
برگزاری میزگرد در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها ابادان
《بررسی ظرفیت های پژوهشی طلاب در بخش اول توصیه های بیانیه گام دوم انقلاب》
این میزگرد روز چهارشنبه ۱۳ آذر ماه با حضور طلاب پایه های اول و چهارم و با مدیریت معاون پژوهش برگزار شد .در این میزگرد پس از تحلیل نظر مقام معظم رهبری در این زمینه و بیان کاستی های موجود در زمینه پژوهش طلاب به ارائه راهکار پرداختند.
استفاده از شیوه های نوین انتقال مفاهیم علمی _دینی، به کارگیری مهارت های روز برای تولید علم و
تبادل نظر با نخبگان دانشگاهی و موسسات علمی و پژوهشی از جمله پیشنهادات طلاب برای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری در این زمینه ذکر شد.
تریبون آزاد :انگیزه پژوهشی چرا و چگونه؟؟
برگزاری تربیون آزاد با موضوع : انگیزه پژوهشی چرا و چگونه؟؟
این برنامه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی ، روز چهارشنبه ۲۲ ابان ماه در کتابخانه مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها ابادان برگزار شد.
طلاب در این برنامه به بیان علل و عوامل لزوم پرداختن به امور پژوهشی ، موانع آن و راهکارهای رفع این موانع پرداختند.
برگزاری میزگرد: باز شناسی خرافه های تهدید کننده قیام حسینی (علیه السلام)
میزگرد: «باز شناسی خرافه های تهدید کننده قیام حسینی - علیه السلام- »
این میزگرد در مورخ چهارشنبه 98/06/27 با حضور جمعی از اساتید و طلاب در سالن اجتماعات حوزه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها» آبادان برگزار شد. در ابتدای جلسه استاد بزرگوار سرکار خانم آلبوغبیش ،اهمیت امر پژوهش و لزوم پرداختن طلاب به این مسله را یاداوری نمودند.در این میزگرد اساتید و طلاب شرکت کننده به بیان و تشریح محورهای ذیل پرداختند: 1- تعریف خرافه از منظر لغت و اصطلاح و تفاوت آن با عناوینی مانند کذب، تحریف، اسطوره و بدعت ، 2- علل و عوامل خرافه گرایی، 3-برخی پیامدهای خرافه گرایی ، 4- علل و زمان ورود خرافه گرایی به آیین بزرگداشت قیام حسینی(علیه السلام)، 5- اشاره به برخی مصادیق خرافه در این آیین ، به ویژه خرافاتی که در سطح استان وجود دارد، 6- اشاره به شیوه عزاداری ها و احکام آن
در پایان جلسه چند کتاب معتبر در زمینه قیام عاشورا و شخصیت امام حسین علیه السلام جهت مطالعه بیشتر طلاب معرفی شد.
برگزاری میزگرد: واکاوی مفهوم خودسازی ودگرسازی در دعای عرفه
میز گرد با عنوان (واکاوی مفهوم خودسازی ودگرسازی در دعای عرفه)
این میزگرد، روز چهارشنبه 16 مرداد ماه 98 در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) ، آبادان با حضور مدیریت محترم، اساتید گرامی و طلاب این مدرسه برگزار شد.
محورهایی که در این میزگرد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت مختصرا به شرح ذیل است:
1- دعای عرفه ، دعایی متمایز از سایر ادعیه دین اسلام و حتی سایر ادیان است.
2- در این دعا بیشترین ابعادی که به آن پرداخته شده : خداشناسی ، خود شناسی و راهنما شناسی است.
3- این دعا چهار مقام ؛مسئلت، محبت و شهود و وصول را برای انسان به نمایش می گذارد.
4- محوری که مورد بحث است: خودشناسی است که مقدمه خودسازی است.
5- در دعای عرفه با متذکر شدن نعمت های متعدد وحتی اناتومی بدن انسان به دو نکته اشاره می کند: اول: تذکر نعمت باعث تنبیه به شکرگزاری می کند.دوم: یاداوری نعمت ها باعث ایجاد احساس نیاز و از بین رفتن حس غرور و تکبر در انسان می شود که خود اساس خود سازی است. غرور و شان برای خود قرار دادن مهم ترین آفتی است که در مسیر رشد و کمال انسان قرار میگیرد.
6-انسان به دلیل عدم شناخت و نداشتن بصیرت، با برداشت منفی از خود سازی ، مسیر را اشتباه طی می کند.
5- فراز های این دعا باعث ایجاد توجه به اطراف می شود و انسان را از بی تفاوتی نسبت به جهان پیرامون خارج می کند. و این امر ، به نوعی انسان را مسولیت پذیر می سازد.
خودشناسی راهی برای کسب بصیرت و قدرت تشخیص(فرقان)است و بصیرت راهی برای خودسازی مثبت می باشد.