کرسی آزاد اندیشی "حجاب و عدالت جنسیتی"
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء ـ سلام الله علیها ـ آبادان کرسی آزاد اندیشی با عنوان “حجاب و عدالت جنسیتی” در تاریخ 1402/08/09 توسط سرکار خانم زینب یارشریفی ( استاد ارائه کننده)،سرکار خانم راضیه امیدی پو( استاد ناقد) و سرکار خانم هدی فرج اله زاده( دبیر علمی) برگزار گردید.
*خلاصه مطالب ارائه شده:
- یکی از مبانی شیعه عدالت است.
-مشهور فقها بر این عقیده اند، تعریف عدالت یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن.
-نه به معنای تساوی زن و مرد، چرا که زن و مرد از لحاظ روحی و فیزیولوژیک کاملا متفاوت اند. پس تساوی حقوق زن و مرد اجحاف در حق هر دو است.
-شهید مطهری فرموده اند: غرب توانسته تفاوت حقوق زن و مرد از لحاظ فیزولوژیک و روحی را در جامعه درست بشناساند اما در زمینه حقوق و وظایف این دو جنس خوب عمل نکرده است
-اما از منظر اسلام همانطور که زن و مرد از لحاظ جسمی و وظایف و حقوق متفاوت اند ولی در زمینه ایمان و تقواو رسیئن به جایگاه متعالی کاملا یکسان اند.
- عدالت جنسی از نظر عقلی هم کاملا قابل قبول است.
- تفاوت و تناقض در دیگاه غرب در اینجاست که روانشناس و فیزیولوژیک تفاوت این دو جنس را اذعان داشته اند اما قانون گذار این دو جنس را باهم یکسان دانسته اند.
-عدالت جنسی در غرب بعد از دوره رنسانس و هم زمان با نظام سرمایه داری شدت گرفت . نظام سرمایه داری از شعار تساوی حقوق زنان و مردان سوء استفاده کرده وآن را برای رسیدن به اهداف شوم خود در زمینه پول و ثروت و شهوت بکار برد و زن را به عنوان نیروی کار ارزان بکار گرفت.
-حجاب برای دو جنس زن و مرد تاکید شده است. از آنجایی که برانگیختگی مرد از نظر دیداری است قرآن به مرد توصیه کرده است که نگاه خود را کنترل کند . البته نگاه همراه با لذت، همچنین به زن توصیه شده است خود را از نگاه های نامحرمان بپوشاند.
- عدم رعایت حجاب هم ظلم به مرد تلقی میشود هم زن.