کارگاه مهارت افزایی پژوهشی "تقسیمبندی و ارزیابی منابع در پژوهش"


کارگاه مهارت افزایی پژوهشی “تقسیمبندی و ارزیابی منابع در پژوهش”
خانم فروغ فرهمند هارمی از اساتید پژوهشگر مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) آبادان در این کارگاه به بررسی نقش منابع در پژوهش و روشهای ارزیابی دقیق آنها پرداخت.
محور اصلی، تفاوت بین منابع دست اول (منابع اصلی) و دست دوم و اهمیت منابع شفاهی و رسانهای به عنوان دستههای مکمل بود.
همچنین منابع به دو طبقه عام/اعم و خاص/اخص تقسیم شدند تا ساختار استنادی پژوهش بهبود یابد؛ با این تأکید که منابع دست اول اعتبار بیشتری دارند، هرچند منابع دست دوم نیز میتوانند کارآمد باشند اگر به منابع اولیه ارجاع داده شوند. در این کارگاه معیارهای اعتبار، صحت و قابلیت اعتماد منابع بررسی شد و روشهای عملی تشخیص و ارزیابی منابع، جستوجو مؤثر و نگارش ارجاع دقیق ارائه شد. همچنین با مثالهای واضح نحوه کاربرد این تقسیمبندی در پژوهش و نگارش منابع تبیین گردید.