مجموعه پادکستهای بشنو از نی شرح دعای ابو حمزه ثمالی با بیانی روان و متفاوت از استاد علی صفایی حائری
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها -آبادان ، مجموعه پادکستهای بشنو از نی شرح دعای ابو حمزه ثمالی با بیانی روان و متفاوت از استاد علی صفایی حائری
در کانال کتابخانه مدرسه با محتوای ذیل درمجموع سی شب از شبهای ماه مبارک رمضان بار گذاری گردید:
روحهای آشفته با چهچیزی ثبات مییابند؟
آیا ذکر و عمل، بهتنهایی برای رسیدن به آرامش و قُرب حق کافی است؟
دلهای مُرده چگونه به زندگی دوباره میرسند؟
چرا قرآن، بهیکباره، نازل نشده است؟
چگونه میتوان بر یأسها و خستگیها، غلبه کرد؟
برای رهایی از تاریکیهای هستی چه باید کرد؟
بزرگترین نیاز انسان چیست؟
از کجا، به کجا و با چه کسانی حرکت خود را شروع کنیم؟
چگونه احتیاج خود به قرآن و دعا را درک کنیم؟
مقدمات، شرایط و زمینههای دعای مطلوب چیست؟
چه کسی نمیتواند از دعا استفاده کند؟ چرا گاهی از دعاکردن خسته میشویم؟
دورهمی علمی ـ طلبگی شب یلدا
سلام ، سلااام😍
سلام به روی ماهت ،پژوهش یارعزیز🥰
ان شاالله که حااالت عااالی باشه✋
به مناسبت شبِ یلدا ، یه دورهمی از طرف معاونت پژوهش حوزه قرار برگزار بشه💞
از شما، گلبانو نازنین ، جهت حضور در این دورهمی دعوت میکنیم😇
یه مهمون خیلی خیلی ویژه هم داریم که با دیدنشون کلی سوپرایز میشی😍😇
منتطر حضور گرمت هستیم🤩
.
.
البته ما این مهمونی کوچولوی خودمونی 🤏 زودتر برگزار میکنیم، که احیانا تداخلی با دورهمی خونوادگی نداشته باشه 😊
دقایقی رو در کنار هم به خوشی میگذرونیم🥰 در کنار اون حلویات و نوشیدنی هم درنظر گرفتیم😃
📆تاریخ؛ ۰۲/۰۹/۲۷
⏰ساعت؛ ۱۵:۳۰الی ۱۹
🏢مکان برگزاری؛ مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا-سلام الله علیها- آبادان، طبقه اول
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
معاونت پژوهش بشدت مشتاق حضور شما پژوهش یار عزیز هست🤩
راستی امیدوارم عمرت هم مثل شب یلدا طولانی باشه🥰
به امید دیدار😉
💌معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه زهرا_سلام الله علیها_ آبادان
نشست نقد کتاب "نکاتی از تاریخ سیاسی اسلام "
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهراء- سلام الله علیها- آبادان نشست نقد کتاب “نکاتی از تاریخ سیاسی اسلام ” در تاریخ ۱۰مهرماه ۱۴۰۱ توسط طلبه گرامی سرکار خانم فاطمه وائلی برگزار گردید.
جلسه با معرفی کتاب، نویسنده و مترجم کتاب نکاتی از: تاریخ سیاسی اسلام نوشته سید محمد حسینی شیرازی ترجمه محمدباقر فالی آغاز گردید.
مباحث کتاب پیرامون: پاسخ به سوالات و شبهات پیرامون اهلبیت علیهم السلام و شیعیان، اشاره به برخی حکومت ها و انقلاب ها می باشد.
خلاصه مباحث ارائه شده:
- اشاره کتاب به واگذاری حکومت و قیام به شیعیان و انحصار فعالیت ائمه علیهم السلام به مسائل شریعت
- عدم توجه نویسنده به شبکه سازی سیاسی شیعیان توسط ائمه علیهم السلام
- عدمِ لحاظ فعالیت های سیاسی ائمه - علیهم السلام- در شکل گیری انقلاب های شیعیان.
-القای اعتقادِ شخصی نویسنده به عنوان نظرات دین اسلام
نشست با پرسش و پاسخ به پایان رسید
خوانش انتقادی (نقد کتاب حلقه الاولی و الثانیه باسلوبها الثانی)
نقد کتاب حلقه الاولی و الثانیه باسلوبها الثانی (اصول فقه)
این نشست مجازی در 23 آذرماه 1400 به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) ابادانبرگزار شد.سرکار خانم هناء آلبولافی مدرس اصول فقه به نقد این کتاب پرداختند.
خلاصه مباحث ارائه شده در این نشست عبارتند از:
1- علم اصول جزو علوم ابتدایی که شریعت بنیانگذاری کرده است، نیست، 2- علوم در ابتدا به علم تفسیر، علم کلام، علم حدیث محدود بوده است، 3- علم فقه در دامان علم حدیث به وجود آمده است، علم اصول نیز بر اساس یک نیاز تاریخی در بستر علم فقه شکل گرفت، 4- به مرور مسائل اصولی از مسائل فقهی جدا شدند علم اصول علم فهم متن است و به دنبال روشمند کردن علوم است.
ویژگی کتاب حلقات شهید صدر :
1)به قصد آموزش تالیف شده است و مهمترین ویژگی این کتاب پژوهش محور بودن آن است.
2) یکی از اصول آموزش، آموزش به شکل گام به گام می باشد، کتاب حلقات این ویژگی را دارد .
3)در کتاب حلقات شهید صدر تمامی نظرات فراتر از نظر شخصی جمع آوری شده و ارائه گردیده است.
*نکاتی که به کتاب حلقات خلاصه شده توسط آقای ایروانی وارد است:
1)بعضی از موضوعات کتاب توسط شیخ ایروانی خلاصه شده است؛ مثل مبحث استنباط( این امر باعث ناقص شدن بحث گردیده)
2)حذف بعضی موضوعات توسط ایشان باعث لطمه دیدن بحث شده است بعضی از الفاظ ساده و روان شده و این امر باعث عدم مراجعه طلاب به مباحث پژوهشی در زمینه اصول گردیده است.
3) بعضی از عبارات تغییر داده شده اند (به دلیل بازگشت ضمیر)، این امر هم مانع از عدم تعمیق طلاب در مباحث اصولی گردیده است.
نکته: البته آقای ایروانی با رعایت اصل امانت مباحث حلقات را ارائه فرمودند اما سادگی در ارائه موجب نقص مباحث پژوهشی در زمینه علم اصول گردیده است.
نقد کتاب درسی « تفسیر سوره های نور و احزاب تفسیر المیزان »
برگزاری خوانش انتقادی- نقد کتاب درسی تفسیر سوره های نور و احزاب تفسیر المیزان
این برنامه به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) آبادان و به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی روز پنجشنبه 99/08/29 به صورت مجازی در سامانه سیما برگزار شد.
در این نقد استاد محترم سرکار خانم مریم طالب زاده با بیان جایگاه رفیع علامه طباطبایی (ره) به عنوان یکی از متفکران برجسته اسلامی در علم تفسیر ، به اقدامات ارزنده این عالم فرزانه در تفسیر قرآن اشاره نمودند و در ادامه برخی از نقد های وارد به این کتاب را بیان کرند.
خلاصه مباحث ارائه شده :
نکات مثبت:
1- بی شک علامه طباطبایی ـ رحمه الله علیه ـ یکی از متفکران برجسته اسلامی می باشند.
2- ایشان 2 گام اساسی را در جامعه اسلامی بنیان نهادند: 1) آموزش فلسفه و عرفان در حوزه های علمیه .2) تفسیر قرآن در زمانی که قرآن پژوهشی دچار رکود گردیده بود.
3- تفسیر المیزان یکی از بهترین تفسیرهای تاریخ اسلام می باشد که از روش قرآن به قرآن پیروس نموده است. مکتب قرآن به قرآن به دو شیوه صورت می گیرد: 1) با استفاده از سیاق و تدبر در آیه به تفسیر آیاه پرداخته می شود.2) قرآن با توجه به اینکه مهمترین منبع برای تفسیر خود قرآن هست البته از نظرات قرآن پژوهان هم استفاده می گردد.( علامه در تفسیر المیزان از این روش استفاده نموده اند )
نقد:
1- با وجود اینکه خود علامه در مقدمه المیزان می فرمایند: از سیاق آیات برای تفسیر استفاده می کنند چون قرآن را تبیانٌ لکل الشی هست و ازشیوه عرضه روایات استفاده نمی نمایند.
2- در آیه 7 سوره احزاب علامه اشاره به عالم ذر می نمایند در حالی که این یک بحث فلسفی است همچنین در آیه 35 سوره نور در مورد درخت زیتون نظریات کشاورزی را بیان می فرمایند .
3- پس ایشان از سایر علوم و تجربیات نیز در تفسیر استفاده کرده اند در حالی که فرموده بودند فقط از آیات در تفسیر استفاده می کنند. .
4- همچنین در تفسیر برخی آیات نوشته اند ( الله اعلم ) یعنی در تفسیر قرآن به قرآن دچار عجز گردیده اند( آیات 60 سوره نور و 52 سوره احزاب) .
5- همچنین از روایاتی استفاده کرده اند که ضعیف می باشند و سلسله راویان را ذکر نفرموده اند.و از کتب ( سیوطی و …) استفاده کرده اند که مورد اعتماد نیستند .
6- شبهه ازدواج پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ با همسر زید در آیه 11 سوره احزاب روایتی ذکر می کنند که بسیار ضعیف است که با عصمت و اسوه بودن پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در تضاد است.
7- در ماجرای إفک نیز ( عایشه و ماریه قبطیه را بدون ذکر دلیلی رد می فرمایند).
نشست ارائه الگوی اسلامی - ایرانی در ترویج مطالعه
نشست ارائه الگوی اسلامی - ایرانی در ترویج مطالعه
این نشست به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) آبادان روز شنبه 99/08/24 به صورت مجازی در سامانه سیما برگزار شد. استاد ارائه کننده نشست سرکار خانم زینب سالمی فر، نویسنده و مدرس حوزه .
از جمله مطالب ارائه شده در نشست: تاثیر مطالعه در میزان پیشرفت هر جامعه، میزان سرانه مطالعه در ایران، اشاره به سبک زندگی جامعه خواب، اشاره به تاریخچه و شیوه های علمی در سیره معصومین علیهم السلام و علمای دینی.