نشست تبیین شیوه نامه و برنامه های پژوهش
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء- سلام الله علیها- آبادان ” نشست تبیین شیوه نامه و برنامه های پژوهش “مورخ 8 آبان ماه 1403 برگزار گردید.
هدف اصلی این نشست، فراهم کردن فضایی برای هماندیشی و تبادل نظر میان طلاب و مسئولین پژوهش بود. در این زمینه، چندین موضوع کلیدی به بحث گذاشته شد که به شرح زیر است:1
1. توضیح آییننامه مقالات پایانی و مسابقات پژوهشی:
- در این بخش، لازمالذکر است که آییننامه مقالات پایانی و مسابقات پژوهشی، به ویژه دهمین دوره مسابقات گروهی رشد، بهطور دقیق معرفی شد. طرحریزی این مسابقات بهمنظور ارتقاء سطح علمی و پژوهشی طلاب و ایجاد فضایی رقابتی و انگیزشی در میان آنان انجام شده است.
2. دعوت به همکاری از طلاب جهت تألیف کتاب با محوریت تاریخ شفاهی:
- معاونت پژوهش از طلاب خلاق و علاقهمند خواست تا در پروژه تألیف کتاب با محوریت تاریخ شفاهی مشارکت نمایند. این پروژه بهمنظور حفظ و ثبت تاریخ شفاهی جامعه و تجارب گوناگون صورت میپذیرد و از طلاب خواسته شد تا در انجام مصاحبه ها مشارکت فعال داشته باشند.
3. تبیین اهمیت تدوین مقالات کوتاه نوشت (سئو) با محور تربیت و خانواده:
- اهمیت تدوین مقالات کوتاه و اثرگذار در حوزه تربیت و خانواده بهویژه در دنیای امروز بسیار مورد توجه قرار گرفت. این مقالات میتوانند نقش زیادی در ارتقاء آگاهیهای علمی و عملی طلاب در این زمینه ایفا کنند و لذا توصیه به نگارش و انتشار این گونه مقالات شد.
4. بیان اهمیت مشارکت فعال طلاب در برنامههای پژوهشی در طول سال:
- در این بخش از نشست، به اهمیت و نیاز به مشارکت فعال طلاب در برنامههای پژوهشی در طول سال تأکید شد. مشارکت در این برنامهها نهتنها موجب افزایش توانمندیهای پژوهشی طلاب خواهد شد، بلکه به توسعه و تجدید نظر در روشهای آموزش و پژوهش در مدرسه نیز کمک میکند.
پایان نشست:
نشست با پرسش و پاسخ پیرامون فعالیتهای پژوهشی مدرسه به پایان رسید. طلاب با طرح سوالات و نظرات خود، توجه بیشتری به جزئیات برنامههای پژوهشی مدرسه معطوف کردند. این رویکرد حمایتی و مشارکتی برای تقویت بنیانهای پژوهشی و تعالی علمی طلاب شایان ذکر است.
در نهایت، این نشست بهعنوان گامی مؤثر در راستای ارتقاء سطح پژوهش و فرهنگ نگارش مقالات علمی در بین طلاب مدنظر قرار گرفت و امید است با ادامه این روند، شاهد پیشرفتهای بیشتری در حوزه پژوهشهای علمی و نظرات خلاق طلاب باشیم.