کارگاه پژوهشی تولید محتوا در فضای مجازی
کارگاه کنشگری پژوهشگران در فضای مجازی (با رویکرد تولید محتوا)
کارگاه علمی- پژوهشی «تولید محتوا در فضای مجازی» با حضور استاد جناب آقای محمد نصاری، به مدت دو روز چهارشنبه و پنجشنبه 6 و 7 بهمن ماه به صورت حضوری برای طلاب و اساتید از سایر مدارس استان خوزستان و به صورت مجازی برای گروه نویسندگی بینا «باشگاه یادداشت نویسی اسلامی» با هدف آموزش و حرفه ای کردن خواهران طلبه در امر پژوهش و تولید محتوا در فضای مجازی در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء سلام الله علیها آبادان برگزار گردید.
اقای نصاری کارشناس فعالیت ها و تشکل های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران و مدرس رسانه، در اولین روز کارگاه، یکی از مهم ترین اهداف برگزاری کارگاه را، حرکت در مسیر منویات رهبری در جهاد تبیین بیان نموده و گفتند: در راستای این کارگاه دو هدف آموزش و انگیزش برنامه ریزی شده است. برای اینکه کسی پژوهشگر حرفه ای شود باید ابزار آن را خوب یاد گرفته و نگاه جدی به آن ها داشته باشد.
ایشان تصریح کردند: در تولید محتوا باید دانست که فضای مجازی، فضای چند هویتی است و فرد میتواند با استفاده از یک هویت جدید و با توجه به طرز فکر مخاطب، مطالبی که مبنای الهی و دینی دارد را نشر دهد و باید در فضای مجازی، تقوا رعایت شود تا شالودۀ روح و روان خراب نشود. همچنین بنا به تعبیر مقام معظم رهبری مد ظله العالی باید در فضای مجازی آرایش جنگی گرفت؛ برای این کار باید کلیدواژه مناسب آورده، چگالی کلیدواژه، وزن کلیدواژه نیز لحاظ شود. ایشان یادآور شدند که در این راستا فرد باید مهارت جستجوی پیشرفته و فوق پیشرفته را یاد بگیرد تا با عمق بیشتری کار پژوهشی را نجام دهد.
استاد نصاری در روز دوم کارگاه بیان کردند: ویژگی های پژوهش مطلوب شامل عمیق بودن استنتاجات، ریزبینی و توجه به نکات و جزئیات، معتبر بودن محتوای مورد تحقیق، انبوه بودن منابع، تعداد خروجی بیشتر، تعداد موضوعات (وسعت استنتاج)، تحقیق گروهی، جامعیت در تحقیق، ارتباط یابی بین نظرات (تدوین)، قدرت مانور در مولفه های عمیق (چه کسی، چقدر، چگونه، چه موقع) است.
کارشناس فعالیت ها و تشکل های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران در ادامه تصریح کرد: برای اینکه موتور پیمایش کاوش و رباط، متن شما را به صورت خزنده بپذیرد؛ باید پرسنل مخاطب را شناسایی کنید و بعد تولید محتوا کنید. پرسنل مخاطب یعنی اینکه تفکر مخاطب باید در نظر گرفته شود، مخاطبان طرز فکرهای مختلف دارند و باید در تولید محتوا با ابتکار و نوآوری این امر لحاظ شود.
ایشان در ادامه آنچه که در طول کارگاه به طلاب آموزش داده بودند را به صورت عملی اجرا نمودند.
این کارگاه در4 جلسه تئوری و 4 جلسه عملی برنامهریزی شده که ان شاءالله فراگیران در پایان خواهند توانست به تولید، فرآوری و انتشار محتوا در فضای مجازی با اهداف تعیین شده بپردازند.