اعتکاف علمی-پژوهشی
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) آبادان اعتکاف علمی-پژوهشی در راستای دهمین جشنواره گروهی مسابقه رشد ۱۶ آبان ۱۴۰۳ برگزار گردید.
اعتکاف علمی به عنوان یک فعالیت پژوهشی با هدف تقویت مهارت مقاله نویسی در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) آبادان از اذان مغرب چهارشنبه ۱۶ آبان الی اذان صبح پنجشنبه ۱۷ آبان با حضور ۵۰ نفر از طلاب و اساتید برگزار گردید.
اعتکاف علمی-پژوهشی با؛ اقامه نماز جماعت مغرب، قرائت قرآن، دعای فرج، سرود ملی، اعلام سین برنامهها و تبیین اهداف اعتکاف علمی توسط معاون پژوهش شروع و با برگزاری کارگاه مهارت افزایی کاربرد هوش مصنوعی در منبع یابی و فیش نویسی و کارگاه پژوهشی شیوه تدوین ساختار علمی مقاله توسط اساتید خانم سمیه طاهرپوریانی و خانم فروغ فرهمند هارمی ادامه یافت.
پس از صرف شام، طلاب به صورت گروهی در فضای کتابخانه با حضور اساتید راهنما حضور یافته و تا اذان صبح مشغول به فیش نویسی و تدوین مقالات شدند. در ضمن برنامه ها، مسابقات علمی و هیجان انگیز برای حفظ نشاط طلاب برگزار گردید.
اعتکاف با اقامه نماز جماعت صبح به پایان رسید.
برگزاری اعتکاف علمی-پژوهشی در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(سلام الله علیها)آبادان فرصتی مغتنم برای تقویت ارتباط معنوی، افزایش آگاهیهای علمی و روحی، و ترویج فرهنگ پژوهشمحوری گروهی، در میان طلاب بود. این برنامه ضمن تقویت روحیه همکاری، حس تعلق به جامعه علمی را در بین طلاب افزایش داد و به نظر میرسد که برنامههای مشابه در آینده میتواند باعث توسعه بیشتر فعالیتهای علمی و ایجاد نشاط و انگیزه در بین طلاب شود.
وجین کتب کتابخانه
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهراء -سلام الله علیها- آبادان و مساعدت طلاب، وجین کتب کتابخانه در، بازه زمانی یکم الی هشتم مهر ماه انجام پذیرفت.
تعداد روزهای کاری: 8 روز خلاصه اجرایی: در مدت هشت روز، تیم ما به منظور وجین کتابهای کتابخانه به بررسی، ارزیابی و حذف کتابهای غیرکاربردی و قدیمی پرداخت. این فرایند به دنبال بهینهسازی منابع کتابخانه و افزایش کارایی آن انجام شد.
جزئیات انجام کار: 1. تعیین معیارهای وجین (روز اول): - در اولین روز، معیارهای وجین کتابها تعیین شد. این معیارها شامل مواردی مانند: وضعیت فیزیکی کتاب، فراوانی امانتگیری، ردهبندی موضوعی و بهروز بودن محتوای کتابها بود.
2. بررسی بخشهای مختلف کتابخانه (روزهای دوم تا پنجم): - کتابخانه به بخشهای مختلف تقسیم شد و تیم به بررسی و شناسایی کتابهای غیرضروری در هر بخش پرداخت. این فرایند شامل مطالعه شناسنامه کتابها، بررسی آمار امانتگیری و ارزیابی وضعیت فیزیکی آنها بود. - در این مرحله، مشکلاتی نظیر گرد و غبار، خرابی پوشش کتابها و عدم عنوانگذاری صحیح نیز شناسایی شد.
3. جمع آوری و مستندسازی کتابها (روز ششم): - کتابهای شناسایی شده برای وجین جمعآوری و به دقت مستند شد. این اطلاعات شامل عنوان کتاب، نویسنده، شماره کد، و دلایل وجین بود. این کار به ما کمک کرد تا در مراحل بعدی، روال مشخصی برای مدیریت و ذخیرهسازی اطلاعات داشته باشیم.
4. حذف و نگهداری کتابهای وجین شده (روز هفتم): - کتابهای وجین شده به دو دسته تقسیم شدند: کتابهایی که قابلیت اهدا دارند و کتابهایی که باید امحاء یا بازیافت شوند. کتابهای قابل اهدا در محلی جهت رویت طلاب قرار گرفت .
5. تحلیل و ارزیابی نتایج عملیات (روز هشتم): - در آخرین روز، نتایج وجین کتابها تحلیل و ارزیابی شد. نیز پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد آینده کتابخانه ارائه گردید. اطلاعات مربوط به تعداد کتابهای وجین شده، وضعیت کلی کتابخانه و پیشنهادات مرتبط با مدیریت منابع آورده شد.
نتایج: - در مجموع، تعداد زیادی کتاب طی این هشت روز بررسی و حذف شد. - فضای کتابخانه به شکل قابل توجهی بهینهسازی شد و کمک به روند بهتر مدیریت کتابخانه خواهد کرد. - بهبود کیفیت کتابخانه از طریق دسترسی آسانتر به کتابهای مفید و بهروزتر فراهم گردید.
پیشنهادات برای آینده:
1. ایجاد سیستم نظارت مستمر بر کتابها برای جلوگیری از انباشت کتابهای غیرضروری.
2.برگزاری جلسات آموزشی برای کارکنان کتابخانه در خصوص معیارهای جدید وجین
3. برنامهریزی منظم برای وجین کتابها بر اساس فواصل زمانی مشخص.
نتیجهگیری: وجین کتابها یکی از مهمترین اقدامات برای حفظ و بهبود کیفیت منابع کتابخانه است. نتیجه این پروژه نشاندهنده اهمیت ساماندهی و ایجاد فضایی مناسبتر برای کاربران کتابخوانی میباشد.