تریبون آزاد با موضوع «کیفیت رشد معنویت در بین طلاب»

🌐 برگزاری تریبون آزاد با موضوع «کیفیت رشد معنویت در بین طلاب» در مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) آبادان
🔰 در این نشست صمیمی، مهمترین دغدغههای طلاب خواهر در مسیر ارتقاء کیفیت معنویت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شرکتکنندگان تأکید کردند که تحول درونی و عمقبخشی به مباحث سلوکی اصلیترین هدف آنان در مسیر طلبگی است.
طلاب در بیان چالشها، دو عامل اصلی را مانع پرداختن تمامعیار به این مسیر دانستند:
1. حجم بالای دروس که نیازمند زمانبندی فشرده و دقیق برای رسیدن به عمق علمی است.
2. مسئولیت خانواده و فرزندان که وظیفه مادری و همسری را به یک «مجاهده روزانه» در مدیریت زمان تبدیل میکند.
🔹 در ادامه، راهکارهایی برای تقویت معنویت ارائه شد؛ از جمله:
- برنامهریزی دقیق با توجه به تفاوتهای فردی
- انس روزانه با قرآن کریم و توجه به ادعیه
- اهتمام به خودسازی و مراقبتهای اخلاقی
- اجرای برنامههای گروهی با همراهی اساتید و همکلاسیها
🌱 این تریبون آزاد فرصتی ارزشمند برای تقویت روحیه معنوی، هماندیشی و ارائه راهکارهای عملی در مسیر تعالی اخلاقی و سلوکی طلاب بود.
تریبون آزاد نقد کتاب با موضوع مهدویت

تریبون آزاد نقد کتاب با موضوع مهدویت در مدرسه علمیه فاطمهالزهرا(سلام الله علیها)
🔰به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، تریبون آزاد نقد کتب موجود در کتابخانه مدرسه علمیه فاطمهالزهرا(سلام الله علیها) آبادان با موضوع «مهدویت» برگزار شد.
🔹در این برنامه، سرکار خانم راضیه ناخدازاده مفهوم مهدویت را بهعنوان «انتظار فعال و پژوهش آگاهانه» تبیین کردند و بر ضرورت بررسی عقلی و نقلی فلسفه غیبت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) و تحلیل نقاط قوت و ضعف آثار موجود در کتابخانه تأکید نمودند.
🔹ایشان ضمن مرور ابعاد تاریخی غیبت صغری و کبری و تحلیل علائم ظهور، مجموعهای از آثار برتر در این حوزه را معرفی کردند؛ از جمله:
📚 *دادگستر جهان* – آیتالله ابراهیم امینی
📚 *علائم ظهور* – علی کورانی
📚 *موعود در قرآن* – آیتالله مکارم شیرازی
📚 *مهدی* – محسن قرائتی
📚 *منجی در ادیان* – آیتالله مهدی ریشهری
🔹در پایان، بر نقش کتابخانهها بهعنوان پایگاه پژوهشهای مهدوی و منبعی برای شناخت عمیقتر این اندیشه تأکید شد.
حلقههای علمی–تحلیلی 13 آبان


برگزاری حلقههای علمی به مناسبت ۱۳ آبان در مدرسه علمیه تخصصی فاطمهالزهرا (سلام الله علیها) آبادان
🔰 همزمان با فرارسیدن ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، مدرسه علمیه تخصصی فاطمهالزهرا (سلاماللهعلیها) آبادان میزبان حلقههای علمی–تحلیلی با حضور فعال طلاب خواهر بود.
📌 در این نشستها، یک دبیر از میان طلاب مسئولیت آغاز بحث و هدایت گفتوگو را برعهده داشت و سایر اعضای حلقه به بیان دیدگاهها و تحلیلهای خود پیرامون موضوعات مرتبط با ۱۳ آبان پرداختند.
🎯 اهداف اصلی این برنامه عبارت بودند از:
- تقویت روحیه گفتوگو و تحلیل جمعی
- ارتقاء سطح بینش سیاسی و اجتماعی طلاب
- آشنایی با منابع معتبر برای شناخت تحولات روز
- تبادل افکار و اطلاعات در فضای علمی و صمیمی
آبادان تریبون آزاد " چالش های طلبگی "


به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهراءـ سلام الله علیهاـ آبادان تریبون آزاد ” چالش های طلبگی “ 7 مهرماه 1404 با حضور طلبه فعال خانم کوثر طرفی در جمع طلاب سطح 2 برگزار گردید.
مباحث ارائه شده:
در دنیای پرتلاطم امروز، رسالت طلاب علوم دینی در تبیین و ترویج معارف الهی و انسانی، بیش از پیش اهمیت یافته است. با این حال، مسیر پر فراز و نشیب تحصیل و تهذیب در حوزههای علمیه، همواره با چالشهای گوناگونی همراه بوده است. در همین راستا، جلسه ای علمی و تخصصی با حضور جمعی از طلاب، با هدف شناسایی و تحلیل عمیق این چالشها و ارائه راهکارهای عملیاتی برگزار گردید.
چالشهای مطرح شده توسط طلاب:
۱. از دست رفتن معنویت در اواسط دوران طلبگی:برای مقابله با این پدیده نگرانکننده، دو راهکار کلیدی ارائه گردید:الف) تقسیمبندی طلاب بر اساس خصلتهای طلبگی(شناسایی و تعریف خصلتها/ارزیابی دورهای/برنامههای تقویتی/تمرینات عملی تواضع)
۲. غرور و تکبر در میان طلاب موفق:برخورد با همدورهها: احساس برتری نسبت به دیگر طلاب، کماهمیت جلوه دادن تلاشها و دستاوردهای آنها، و یا نگاه از بالا به پایین.
برخورد با مردم عادی: رفتار تحکمآمیز، بیتوجهی به نیازها و دیدگاههای مردم، و یا احساس جدایی و برتر بودن از عامه جامعه.
نادیده گرفتن تلاش دیگران: این تکبر گاهی اوقات به حدی میرسد که فرد موفقیتهای خود را صرفاً ناشی از تلاش و هوش خود میپندارد و نقش اساتید، خانواده، و لطف الهی را نادیده میگیرد.
راهکار پیشنهادی: تواضع
۳. مهارتهای گفتگو و مطالبهگری در مسائل اداری:قضاوت زودهنگام/عدم پیگیری مستمر و محترمانه مهارتهای لازم:
ارتباط مؤثر: توانایی برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی مؤثر.
بیان منطقی: توانایی تبیین منطقی دلایل و مستندات خواسته.
مهارت اقناع: توانایی متقاعد کردن طرف مقابل از طریق استدلال.
پیگیری مؤدبانه: اصرار بر پیگیری خواسته با حفظ ادب و احترام.
مدیریت تعارض: توانایی برخورد سازنده با اختلاف نظرها و رسیدن به راهحل.
ارائه راهکار: در کنار بیان مشکل، ارائه راهکارهای پیشنهادی نیز نشاندهنده بلوغ فکری و مسئولیتپذیری است.
جمعبندی و افق پیش رو:
برنامه مذکور، با وجود محدودیت زمانی، توانست بخش مهمی از دغدغهها و چالشهای اساسی طلاب را به تصویر بکشد. تأکید بر ابعاد مختلف رشد طلاب، اعم از رشد علمی، تهذیبی، و مهارتی، از نکات برجسته این گفتگو بود. مشخص شد که مواجهه با چالشها، اگر با رویکردی صحیح و با بهرهگیری از راهکارهای عملیاتی صورت پذیرد، میتواند به فرصتی برای شکوفایی و ارتقاء تبدیل شود.
برگزاری تریبون آزاد :"تغییر نقشهای جنسیتی:اشتغال زنان و مسئولیت پذیری مردان"


به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا -سلام الله علیها-تریبون آزاد با عنوان “تغییر نقشهای جنسیتی:اشتغال زنان و مسئولیت پذیری مردان"مورخ نهم مهر ماه برگزار گردید.
اهم مطالب مطرح شده در این جلسه :
جلسه با سوال چالشی “آیا اشتغال زنان بر میزان مسئولیتپذیری مردان تأثیر منفی میگذارد؟” آغاز شد. این سوال باعث ایجاد بحثهای گوناگون و تبادل نظر میان شرکتکنندگان گردید.
در قسمت نخست، برخی از طلاب با ارائه دلایل و نمونههایی، بر این باور بودند که اشتغال زنان میتواند به تضعیف مسئولیتپذیری مردان منجر شود. آنها نقش اصلی بانوان را در خانه تعریف کرده و بر این نکته تأکید کردند که وظایف خانگی باید اولویت زنان باشد.
بر خلاف آن، تعدادی دیگر از شرکتکنندگان ،با ذکر استدلالهای مختلف، مخالفت خود را با این دیدگاه اعلام کردند. از جمله دلایل آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. تنهایی و انزوا: عدم اشتغال موجب منزوی شدن خانمها و کاهش تعاملات اجتماعی آنها میشود.
2. عدم دستیابی به علایق شخصی: عدم اشتغال سبب میشود که زنان نتوانند به علایق و خواستههای شخصی خود دست یابند.
3. استفاده از نبوغ و خلاقیت: عدم وجود فرصتهای شغلی باعث میشود که نبوغ و خلاقیت زنان در زمینههای اجتماعی به طور کامل شکوفا نشود.
در ادامه جلسه، به راهکارهایی برای حل این معضل اشاره شد:
1. مدیریت جمع بین وظایف همسری و شغلی: برقراری تعادل مناسب بین کار و خانه برای هر دو طرف.
2. مهارت ارتباط مؤثر: بهبود مهارتهای گفتگو و ارتباط بین همسران به منظور جلوگیری از تنشها و اختلافات.
3. رعایت احترام و همفکری در خانواده: ایجاد فضای همفکری و احترام متقابل در خانواده.
4. بالا بردن جایگاه همسری و خانهداری: تشویق به ارزش گذاری فعالیتهای خانگی و همسری در بین بانوان.
5. ایجاد تمهیدات قانونی برای بانوان شاغل: طراحی و تصویب قوانین حمایتی برای بهینهسازی فعالیتهای زنان شاغل در منزل.
در پایان جلسه، نمایندهای از شرکتکنندگان پیشنهاد کرد که این مباحث باید به صورت مستمر و منظم پیگیری شود تا به راهکارهای عملی و مؤثر برسیم.
نتیجهگیری: جایگاه زنان در جامعه و خانواده نیازمند بررسی عمیق و چندجانبه است. لازم است تا با بهبود مهارتهای ارتباطی و مدیریت وظایف، فضایی مناسب برای اشتغال زنان و حفظ مسئولیتپذیری مردان ایجاد شود.
پیشنهادات برای جلسه بعدی: 1. دعوت از کارشناسان اجتماعی برای ارائه نظرات و تجربیات. 2. برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه مدیریت زمان و مهارتهای ارتباطی.